عادت‌ها و رفتارهای مدیران موثر و موفق

عادت های مدیران موثر و موفق
Rate this post

برگرفته از کتاب: هفت عادت مردمان مؤثر، استفان کاوی، ۱۹۸۹

به نظر شما، افراد تاثیرگذار چه ویژگی‌هایی دارند؟

آیا این افراد موثر به دنیا آمده‌اند و یا اینکه اراده کرده و تمام تلاش خودشان را برای تبدیل شدن به یک انسان موثر و سودمند، به کار گرفته‌اند؟ برای اینکه بدانید خصوصیات اشخاص موثر، چه هستند و با انجام چه کارهایی می‌توانید اثرگذاری خودتان بر محیط اطرافتان را بیشتر کنید، این مقاله را بخوانید.

اعتماد، اساسی‌ترین عامل برای تبدیل شدن شما به فردی اثرگذار (کاریزماتیک) است و قطعاً زمانی در کسب و کار خودتان موفق می‌شوید که علی‌رغم تمامی تلاش‌هایتان، اعتماد بازار هدفتان را جلب کرده باشید.

در حقیقت اعتماد چیزی فراتر از یک مفهوم است، تا جایی که حتی می‌توان آن را حساب بانکی عاطفی نام برد. سرمایه حساب بانکی عاطفی نه‌تنها پول نیست، بلکه با ایجاد و حفظ ارتباط با جامعه مخاطبان به دست می‌آید. افزایش اعتماد بین مصرف کنندگان کالا یا خدمتی که ارائه می‌کنید، بستگی به میزان تمایل شما به همگامی با بازار هدفتان و ویژگی‌های رفتاری شما دارد.

برخی موارد هستند که با رعایتشان، می‌توانید افزایش اعتبار حساب بانکی عاطفی‌ کسب و کارتان (اعتماد به خودتان و محصولاتتان) را سرعت ببخشید که قصد دارم تا آن‌ها را برای شما که تمایل به اثرگذاری بیشتر دارید، بازگو کنم. این موارد عبارت‌اند از:

1. نسبت به مخاطب خودتان (مشتری، بازار هدف و … ) درکی عمیق داشته باشید و سعی کنید تا شناخت خودتان از روحیات و نظرات مشتریان را، با‌ استفاده از مواردی مانند تکنولوژی روز، ظرفیت‌ها و امکانات شبکه‌های اجتماعی، شیوه‌های نوین ارتباط با مشتری و … بیشتر کنید.

2. به جزئی‌ترین و پیش پا افتاده‌ترین مسائل در کسب و کارتان دقت کنید و به فکر یافتن پاسخ‌های احتمالی مناسب برای موقعیت‌های متفاوت باشید. پاسخگویی به موقعِ شما به حالات و اتفاقات محیط کسب و کارتان، اعتماد دیگران (مخاطبان و اطرافیان) را نسبت به شما (صاحب کسب و کار) و محصولات و خدماتتان بیشتر می‌کند.

3. به قول‌هایی که می‌خواهید به دیگران بدهید، خوب فکر کنید و همواره بر روی عهدتان با دیگران وفادار بمانید. با سنجیده قول دادن، می‌توانید در جذب و افزایش اعتماد و اعتبار برای خود و فعالیت حرفه‌ای که دارید، موفقیت کسب کنید.

4. با استفاده از روش‌های تحقیق بازار، نیازهای جامعۀ هدفتان را به خوبی بشناسید و در رابطه با اطلاعات خروجی آن‌ها، موشکافانه عمل کنید.

اینجانب بهروز ریاحی، بر پایۀ تجربیات خودم، پیشنهاد می‌کنم تا با استفاده از روش تحقیق تحلیل نیازهای پنهان، از نیازهای پاسخ داده نشده بازار هدف آگاه شوید و با پاسخ‌های مناسب، نتایجی باورنکردنی در کسب و کارتان بگیرید.

نیازهای پنهان، آن دسته از نیازهای بازارِ هدف هستند که یا اصلاً به آن‌ها توجه نشده است و یا اینکه با کم‌توجهی فراوان مواجه شده‌اند.

5. رفتارهای مناسب و به‌موقع نشان دادن شما با کارهایی مثل تشکر کردن، قاطعیت نشان‌ دادن و یا عذرخواهی کردن، اهمیت خیلی زیادی در اثرگذاری بر دیگران دارند. شما می‌توانید با تشکر کردن از خرید مشتریان و یا عذرخواهی به خاطر نارضایتی که برای مصرف کنندگان‌ کالای شما پیش آمده است در جذب اعتبار برای شخص خودتان و همچنین نگه‌داری اعتماد به کسب و کارتان، موفق شوید.

6. همواره ثباتِ شخصیت داشته باشید و از نشان دادن هرگونه واکنش احساسی منفی و مثبت نامعقول خودداری کنید.

به شما توصیه می‌کنم تا برای کنترل احساسات لحظه‌ای خودتان مانند عصبانیت، ترس، ناراحتی و شادی ابتدا با حفظ چهره‌تان در حالتی عادی سکوت کنید و نفس‌های عمیق بکشید و بعد از اینکه اندکی آرام شدید، از مخاطبتان عذرخواهی کنید و در خصوص حالتی که داشتید، توضیح دهید تا از هرگونه سوء‌تفاهمِ احتمالی خودداری کنید.

افراد مؤثر، علی‌رغم ویژگی‌های بارز شخصیتی که دارند، دارای عادت‌ها و رفتارهایی بارز هستند که باعث متمایز شدن آن‌ها از دیگر افراد جامعه می‌شود. اگر قصد دارید تا تاثیرگذاری خود بر اطرافیان را افزایش دهید، به عادت‌هایی که در ادامه برایتان مطرح می‌کنم، توجهی ویژه داشته باشید و آن‌قدر آن‌ها را تمرین کنید تا ملکۀ ذهنتان شود.

عادت اول

مسئولیت‌پذیر باشید و هرگز در مواجهه با یک مسئله یا بحران، به انجام کارهایی منفی (مثل سرزنش کردن دیگران، به دنبال مقصر گشتن و ….) نپردازید. شما بهتر است تا در مواقع بحران، ابتدا علت را جست‌و‌جو کرده و سپس تجزیه و تحلیل کنید که چه واکنشی مناسب‌تر است که هم احساسی نباشید و هم اینکه روندی مثبت را طی کنید. با اندکی صبوری، می‌توانید بهترین راه حل را پیدا کنید.

عادت دوم

ابتدا اقدامات احتمالی متناسب با هدفتان را در ذهن خود تصور کنید و بعد، بهترین شیوه عمل ‌را کشف کنید (شروع از پایان).

شما (یک شخصیت تأثیرگذار) بهتر است تا از پایان، آغاز ‌کنید؛ این کارتان باعث می‌شود تا همه جوانب را بررسی کرده و توانایی‌های خودتان در خصوص اقدامات احتمالی را تقویت نمایید؛ شک نداشته باشید که این کار (شروع از پایان)، به شما کمک می‌کند تا کارآمدی و اثرگذاری اقدامت احتمالی خودتان را بسنجید.

عادت سوم

برای بهتر انجام شدنِ کارهایتان، می‌توانید از روش برد-برد-برد ( Win-Win-Win ) استفاده کنید. اول ویژگی‌های مخاطبان و ذی‌نفعان احتمالی در کسب و کارتان را شناسایی، تجزیه و تحلیل ‌کنید و سپس به شناسایی و انتخاب گزینه‌های انگیزش‌ آفرین و همچنین روش‌های سود رسان به: ۱- کسب و کار خود 2- مشتریان خود 3- ذی‌نفعان دیگر بپردازید.

عادت چهارم

اول کامل آموزش ببینید و بعد دانش و یا محصول خود را به دیگران ارائه ‌کنید. اگر می‌خواهید اثری بیشتر بر مخاطبِ خود داشته باشید، ابتدا درک لازم را در خصوص یک دانش، محصول و یا خدمت کسب کنید و بعد به انتقال آن دانش به کارمندانتان و یا عرضه آن به بازار کار، اقدام کنید.

عادت پنجم

شما برای شناخت هر موضوع، بهتر است تا اول به سراغ شناسایی بهترین‌هایش بروید، و تمامی ویژگی‌های آن‌‌ها را موشکافانه بررسی کنید. شما (شخصی خلاق) با این کار (موشکافیِ بهترین‌ها) به تمامی نیازها و ظرفیت‌های بازار هدفتان، تسلط پیدا می‌کنید و فعالیت‌های بعدی خودتان را متمرکزتر و هدفمندتر پیش خواهید برد.

عادت ششم

همواره در پی خلق منابع جدید باشید (Synergy) تا بتوانید افرادی بیشتر (مصرف‌ کننده، یا مشتری) جذب کنید و آن‌ها را در کنارتان نگه دارید؛ زیرا شما به عنوان یک انسان موثر، باید همواره برای ایجاد و افزایش اشتیاق در بین مخاطبان خود تلاش کنید.

عادت هفتم

برای اینکه بدانید چطور یک منبع جدید تولید کنید، به این مطلب توجهی ویژه داشته باشید که برای خلق یک منبع جدید، بهتر است تا ابتدا منابعی مختلف و با ظرفیت‌های متفاوت را در کنار هم قرار دهید و نقاط قوت و ضعف آ‌ن‌ها را شناسایی کنید، سپس با در نظر گرفتن شناختی که از نیازهای بازار هدف پیدا کرده‌اید، منبعی جدید خلق کنید که نه‌تنها تمامی ویژگی‌های منابع موجود را دارا باشد، بلکه ظرفیتی به‌ مراتب بیشتر از ظرفیت‌های موجود بازار، برای پاسخ‌گویی به طیفی گسترده‌ از نیازها را داشته باشد.

با نواندیشان رشد کنید و ثروتمند شوید

روزگارتان به‌روز و خرد یارتان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع کنید

اگر می خواهید یک مشاوره رایگان بدون هیچ گونه تعهدی دریافت کنید، فرم زیر را پر کنید، با شما تماس بگیریم.