هدف و هدف گذاری در راه انداختن کسب و کار

هدف و هدف گذاری برای موفقیت کسب و کار
Rate this post

در این مطلب می خواهیم در مورد نحوه هدف و هدف گذاری در راه انداختن کسب و کار جدید صحبت کنیم و اینکه بر چه مبنایی هدف و هدف گذاری کنیم تا بتوانیم در بازار ایران کسب و کار موفقی، راه‌اندازی کنیم.

بزرگ فکر کنید:

تا به حال فکر کرده‌اید که چرا بسیاری از کسب و کارهای قدیمی بازار ایران علیرغم درآمد بسیار بالا، کسب و کارشان به همان اندازه و شکل گذشته باقی مانده است و به سمت رشد و توسعه و حتی بین‌المللی شدن حرکت نکرده‌اند؟
یکی از دلایل مهم این موضوع این است که مالکان کسب و کارهای ایرانی هدف اولیه (و شاید تنها هدفشان) از راه انداختن کسب و کار فقط و فقط کسب درآمد بوده است و برای کسب و کارشان هیچ دورنمایی را متصور نبوده‌اند.
به همین جهت علیرغم درآمد بسیار بالا، نقدینگی خود را بجای سرمایه‌گذاری در کسب و کارشان و توسعه آن، به سمت بازارهای املاک و مستغلات برده و یا سرمایه خود را صرف خرید مغازه‌های دیگر و اجاره آنها به دیگران کرده‌اند.
مجموع تصور آن‌ها از کسب و کارشان فقط یک چهار دیواری به اسم حجره و کسب درآمد از آن بوده است.
شما برای کسب و کاری که می‌خواهید راه‌اندازی کنید چه تصوری دارید؟ آیا می‌خواهید آن را به بزرگ‌ترین فروشگاه‌های زنجیره‌ای در تهران، ایران و یا حتی منطقه خلیج فارس تبدیل کنید؟ یا اینکه می‌خواهید به بزرگ‌ترین تولیدکننده کالاهای متنوع در زمینه تجهیزات صوتی و تصویری در سطح ایران و یا خاور میانه تبدیل شوید؟ آیا متصور هستید که روزی کسب و کار اینترنتی شما به شریک تجاری اول آمازون و یا ebay در سطح منطقه تبدیل شود؟
توصیه من این است که آینده‌ای بزرگ برای کسب و کارتان ترسیم کنید و تمام فعالیت‌ها و برنامه‌هایتان را در راستای پیاده‌سازی این آرمان جهت‌دهی نمائید. به آرزوها و آرمان‌های تجاری‌تان ایمان و اعتقاد داشته باشید. بسیاری از برندهای معروف دنیا تنها با یک آرزوی بزرگ شکل گرفتند.

کوچک شروع کنید:

فکر بزرگ خود را از یک جای کوچک شروع کنید.
در ابتدا که منابع محدودی از تجربه، سرمایه، روابط تجاری و … دارید بر روی بازار کوچکی متمرکز شوید تا بتوانید مارک تجاری خود را در آنجا به برند تبدیل کنید، صاحب اعتبار شوید، روابط تجاری خود را گسترده کنید، و از اعتبار بدست آماده برای ورود به بخش‌های دیگر بازار استفاده کنید.

سریع رشد کنید:

حلقه مکمل برای رشد سریع کسب و کار استفاده از منابع دیگران است.

به همین جهت استفاده از راهبردهایی مثل:

کسب و کارهای زنجیره ای (Franchise)
تولید تحت لیسانس (Licensing)
خرید شرکت‌های کوچک با قابلیت رشد بالا (Acquisition)
سرمایه‌گذاری مشترک (Joint-Venture)
را می‌توانید برای کسب و کار خود در نظر بگیرید.

باور عمومي اين است که تنها هدف راه انداختن کسب و کار، به دست آوردن سود اقتصادی است، در حالیکه اين امر واقعيت ندارد. همان‌طور که انسان تنها با هدف خوردن زندگی نمی‌کند، تنها هدف راه انداختن کسب و کار هم کسب سود نيست. بنابراين، کسب و کارها هم دارای اهداف اقتصادی‌اند و هم اهداف اجتماعی‌.

هدف گذاری SMART

هدف باید SMART باشد

یک مدل جهانی استاندارد برای هدف و هدف‌گذاری درست در کسب و کار ها وجود دارد. این مدل شما را یاری می‌کند تا اهداف خود را به نحوی تعیین کنید که تردیدی در رسیدن به آن‌ها نداشته باشید.

هدف باید SMART باشد یعنی:

  • معیّن (Specific) باشد

اهداف خود را معین، روشن و شفاف بیان کنید. اگر قصد دارید اهداف ماه آینده، شش ماه آینده یا سال آینده‌ی خود را تعیین کنید، باید آن‌ها را صریح و روشن مطرح کنید. این کافی نیست که بگویید: می‌خواهم در شش ماه آینده پیشرفت کنم. این پیشرفت را در کدام زمینه در نظر دارید؟

  • قابل اندازه‌گیری (Measurable) باشد

هدف‌‌تان باید قابل اندازه‌گیری باشد. باید بتوانید اندازه بگیرید که چه‌قدر به سمت هدفتان پیش رفته‌اید.

  • دست‌یافتنی (Attainable / Achievable) باشد

هدف‌های دست‌یافتنی عمده و اساسی زندگی خود را تعیین کنید. اهداف باید واقعی و قابل دسترس باشند. اهدافی که با توانایی و امکانات شما تناسبی ندارند، غیر قابل دسترسی‌اند

  • واقع‌بینانه (Realistic) باشد

در انتخاب هدف واقع‌بین باشید. اهدافی را برای خود در نظر بگیرید که دسترسی به آن‌ها امکان‌پذیر باشد.

  • زمانبندی‌شده (Timely) باشد

هدف‌ها باید قابل زمان‌بندی باشند. اغلب مشاهده می‌شود که بسیاری از مردم در شروع سال اهدافی را برای خود برمی‌گزینند و به روی کاغذ می‌آورند، اما آن را در پوشه‌ای بایگانی کرده تا پایان سال نیز به آن مراجعه نمی‌کنند.
وقتی هدفی را برمی‌گزینید، باید با استفاده از یک جدول زمان‌بندی‌شده، مدام آن را وارسی کنید و از آخرین وضعیت آن باخبر باشید.
به این ترتیب، اگر پیشرفتی به سوی هدف خود مشاهده کنید، احساس رضایت و خرسندی خواهید داشت و به ادامه‌ی راه ترغیب می‌شوید و هرگاه به بیراهه کشانده شوید خود را به مسیر درست هدایت خواهید کرد.

با نواندیشان رشد کنید و ثروتمند شوید

روزگارتان به‌روز و خرد یارتان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع کنید

اگر می خواهید یک مشاوره رایگان بدون هیچ گونه تعهدی دریافت کنید، فرم زیر را پر کنید، با شما تماس بگیریم.