قدرت عادت، سبب‌ساز فعالیت‌های نوآورانه

قدرت عادت، سبب‌ساز فعالیت‌های نوآورانه
Rate this post
  • برگرفته از کتاب: دلیل کارهایی که در زندگی و کار انجام می‌دهیم
  • چارلز دوهیگ، 2012

به نظر شما، تفاوت بین افراد موفق و ناموفق در بدست آوردن دستاوردهای بزرگ در زندگی و کسب و کارشان، در چیست؟ پاسخ این پرسش را با شناخت بهتر عادت‌ها متوجه می‌شوید که در این مقاله به تشریح در مورد آن می‌پردازم.

عادت را چگونه تعریف می‌کنید؟

به مجموعه‌ای از فعالیت‌های آگاهانه که در وجود همه ما انسان‌ها نهادینه شده است، عادت می‌گویند.

منحصر به فردترین ویژگی من و شما این است که بدون توجه به اثر عادت‌هایمان بر محیط اطراف خود، اقدام به تکرار عادت‌هایمان (به طور ناخودآگاه) می‌کنیم. عادت‌ها، چنان قدرتی دارند که اگر یک نفر، حافظه‌اش را هم از دست دهد، باز هم اغلب عادت‌هایش را (به طور ناخودآگاه) انجام می‌دهد.

اینکه شما موقع خروج از خانه، حتماً تلفن همراه و یا کیف پول خودتان را بر می‌دارید، مثالی مشخص از عادت‌ است. همین رفتارهای آگاهانه هستند که به شما در زندگی شخصی و کسب و کارتان کمک می‌کنند تا در بدترین شرایط هم بتوانید، کارهایتان را به درست‌ترین روش، انجام‌ دهید.

هرکدام از عادت‌های شما، 3 مرحله دارند که همواره در حال تکامل می‌باشند. مغز شما در مواجه با یک اتفاق، ابتدا به دنبال یک نشانه می‌گردد و سپس به اندام شما می‌گوید تا چگونه باید رفتار کنند که این کار مغز، معمولاً بر اساس تجارب قبلی‌اش از موارد مشابه گذشته است.

نتیجه‌ای که به همراه دارد، می‌تواند خوب و یا بد باشد؛ زیرا احتمال اینکه واکنش مغز شما به یک اتفاق، به شکل‌گیری عادت‌های نادرست ختم شود، کم نیست.

اگرچه عادت‌های ما می‌توانند در ناخودآگاه ما ریشه داشته باشند، ولی نمی‌توان گفت که امکان تغییر عادت‌ها وجود ندارد. افراد موفق بسیاری وجود دارند که برای تغییر عادت‌هایشان (در زندگی و کسب و کار) تلاش کرده‌اند و به موفقیت رسیده‌اند. اگر شما عزمتان را برای یک تغییر هوشمندانه در عادت‌های رایج شخصی و حرفه‌ای جزم کنید و خودتان را با شرایط جدید محیط پیرامون خود وفق دهید، شرایط نامساعد بازار، به کمکتان می‌آیند و زمینه موفقیت‌های بیشترتان را فراهم می‌کنند.

بحران‌ها می‌توانند برای کسب و کار شما مسئله آفرین باشند، اما یکی از نقاط قوت برای پیشرفت در کسب و کارتان نیز هستند. شما می‌توانید با به‌کارگیری روش‌های نوین تحقیق (مانند تحلیل نیازهای پنهان) از بحران‌های پیش آمده در کسب و کارتان، بیشترین بهره را ببرید. برای آشنایی با روش تحقیق تحلیل نیازهای پنهان، مقالۀ (تشخیص نیازهای پنهان جهت تولید محصولات خارق‌العاده) را مطالعه کنید.

مثال: یک شرکت فعال در تولید قطعات آلومینیومی، با شرایط نامطلوب اقتصادی مواجه شده بود که مدیرعامل آن تصمیم به شناسایی ریشه‌های بحران، گرفت. نتیجه تحقیقات او بازگو کننده این بود که برخی از عادت‌ها و روندهای اشتباه سازمانی، عامل اصلی بحران است و لازم دانست تا نسبت به اصلاح و یا تغییر آن‌ عادت‌ها، اقدام کند.

مدیرعامل شرکت طی اقدامی نوآورانه، با تمرکز بر امنیت محیط کار و همچنین تغییر برخی از فرآیندهای جاری سازمانی که به عاداتی اشتباه تبدیل شده بودند، سبب‌ساز خلق اُلگوهای نوین کارآمدتر شد. این اُلگوهای تازه خلق‌‌شده، به‌ تدریج به عاد‌ت‌های سازمانی تبدیل شدند و این شرکت از شرایط نامطلوبی که درگیرش شده بود، نجات پیدا کرد.

افراد موفق، صرفاً کارهایشان را درست انجام نمی‌دهند، بلکه عادت‌های شخصی و سازمانی صحیحی دارند که پیشرفتشان را رغم می‌زند.

تغییر دادن عادت‌ها را می‌توان یکی از کلیدی‌ترین فرصت‌های شما، برای کسب موفقیت‌های بیشتر در زندگی شخصی و کسب و کارتان معرفی کرد. اگر شما اراده کنید تا هوشمندانه در عادت‌های فردی و روندهای سازمانی‌ کسب و کارتان تغییر ایجاد کنید، قطعاً موفق می‌شوید.

مثال: ما در موسسه نواندیشان ثروت آفرین، اقدام به انجام تنها یک تغییر کوچک در ساعت کاری کردیم که طی آن، کارمندان به جای 8صبح، ساعت 9 صبح در محلِ کار حاضر می‌شدند. این تغییر، در ابتدا برخی ناهماهنگی‌ها را برای مجموعه به وجود آورد، اما در انتها منجر به ایجاد تغییراتی مثبت در زندگی شخصی کارمندان گردید (مانند: صرف وقت بیشتر در خانه، استراحت صبحگاهی بیشتر و خروج از ساعت اوج ترافیک صبحگاهی) که در نتیجه این تغییر کوچک، پیشرفت‌های‌ جهشی در موسسه روی داد که همگی ناشی از حضور ذهنی بیشتر کارمندان، نسبت به زمان قبل از ایجاد تغییر بود.

اکنون در نتیجه تغییری کوچک در یک روند جاری در موسسه نو اندیشان، رضایت کارکنان موسسه بیشتر شده و موسسه نو اندیشان هم به جایگاهی فراتر از آنچه در چشم‌انداز خودش تصور می‌کرد، رسیده است.

توجه داشته باشید که هرچه تغییرتان خلاقانه‌تر باشد، نتیجه بهتری خواهید گرفت. تغییرات بسیار کوچک و هوشمندانه، می‌توانند نقش یک مشوق‌ را برای افزایش تولید و بهره‌وری در مجموعه و کسب و کار شما ایفا کنند.

اینجانب بهروز ریاحی به عنوان مدرس دوره‌های بلند مدت فروش، بر اساس برنامه‌ریزی ضمیر ناخودآگاه، برای شما (علاقه‌مندان به پیشرفت در کسب و کار ) نکاتی راجع به تغییر در ارزش‌ها و عادت‌های سازمانی (بر پایۀ سیستم مهندسی ارزش) را می‌گویم.

1 – قبل از هرگونه تصمیم‌گیری برای ایجاد تغییرات، اول عادت‌های بازار هدف و همچنین محیط کسب و کارتان را به خوبی بشناسید و سپس به نوع و چگونگی تغییرات احتمالی فکر کنید تا با تحلیل کردنشان، بهترین گزینه‌های لازم برای تغییر را متوجه شوید.

2 –  آگاه باشید که نیازهای مصرف کننده کالا یا خدمات شما از عادت‌های مصرفی‌اش سرچشمه می‌گیرد؛ پس حتماً با مشاوره گرفتن از متخصصان در حرفه خود و نظرسنجی از کارمندان و ذی‌نفعان در مجموعه کسب و کارتان، اطمینان حاصل کنید که تغییرات احتمالی شما هیچ‌گونه تاثیر منفی‌ کوتاه مدت و بلند مدتی بر عادت‌های مصرفی مشتریان کسب و کارتان نمی‌گذارد.

3 – از آنجائی که ذهن انسان، همواره تمایل به مقاومت نشان دادن در برابر هرگونه تغییر را دارد، تغییرات لازم در عادت‌ها و روندهای رایج در کسب و کارتان را هوشمندانه انتخاب کنید تا از 3 آسیب احتمالی جلوگیری کنید:

  • کیفیت محصولات و خدمات شما کم شود.
  • منجر به کاهش سود مالی شما شود.
  • اعتماد و اعتبار شما و کسب و کارتان در میان بازار هدف و کارکنانتان خدشه‌دار شود.

با نواندیشان رشد کنید و ثروتمند شوید

روزگارتان به‌روز و خرد یارتان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع کنید

اگر می خواهید یک مشاوره رایگان بدون هیچ گونه تعهدی دریافت کنید، فرم زیر را پر کنید، با شما تماس بگیریم.