تحلیل رقبای کسب و کار

تحلیل رقبا در کسب و کار
Rate this post

آیا به صورت دقیق و بررسی شده می‌‌دانید رقبای کسب و کار شما چه کسانی هستند؟

در مشاوره‌‌های زیادی با مدیران و صاحبین کسب و کارها متوجه شدم که بررسی و اطلاعاتی که عمده افراد از رقبای خود دارند صحیح نیست. این اطلاعات بیشتر برگرفته از بازخوردها و ارتباطات کاری در بازار کار است.

در این مقاله کوتاه قصد دارم یک تحلیل کوتاه از روش بررسی و تحلیل رقبا در کسب و کار، حضور شما گرامیان تقدیم کنم، تا امکان جهت‌‌گیری و ایجاد استراتژی‌‌های بهتری در بازاریابی و کسب و کار خود داشته باشید.

رقبا می‌توانند شرکت‌هایی در درون یک صنعت باشند، همانند شرکت‌های تولیدکننده خودرو؛ که همگی تولید کنندگان خودرو با هم رقیب خواهند بود.
گاهی نیز رقبا می‌توانند درون صنایع رقیب باشند و محصولات یا خدماتی تولید کنند که در طبقه‌بندی صنعتی دیگر قرار می‌گیرند، و به ظاهر رقیب صنعت و محصول ما نباشند اما نیاز مشابهی از مشتری در صنعتی دیگر برآورده می‌سازند.

به عنوان مثال اگر بتوان مسأله را با پیدا کردن یک جایگزین ارزان قیمت‌‌تر برای خرید حل کرد، آن جایگزین ارزان قیمت‌‌تر، رقیب می‌‌باشد.

مثلاً یک موتورسیکلت، می‌‌تواند نیاز به جابه‌جایی ارزان‌‌تر را برطرف نماید. یا حتی سیستم حمل‌ و نقل عمومی! به این ترتیب، همه این راه‌حل‌های موجود، رقیب اتومبیل‌های سواری و شرکت‌های خودروساز محسوب خواهند شد.

شما در کسب و کار خود باید بدانید رقبای اصلی و احتمالی کسب و کارتان چه کسانی هستند، چرا که آن‌ها بیانگر تهدیدی برای فعالیت شما می‌باشند. درک و شناخت رقبا می‌تواند خطر شکست کسب و کار را کاهش دهد.

بنابراین قصد دارم امروز سؤالاتی را مطرح کنم که با پاسخ به آن‌ها می‌توانید تحلیل درستی از رقبای کسب و کار خود داشته باشید. و براساس این تحلیل، استراتژی‌‌های بازاریابی خود و رفتار خرید مصرف کنندگان را بهتر مشخص نمایید.

تشخیص رقبا

برای اینکه بتوانید رقبای خود را درست تشخیص دهید لطفا به سؤالات زیر پاسخ دهید.

1. رقبای شما چه کسانی هستند؟

2. کدام‌‌یک از رقبایتان همان مسئله و نیازی از مشتری را برای مشتری حل می‌نمایند که شما قصد برآوردن آن را دارید؟ بدون هیچ تفاوتی، و اگر محصولات و خدمات شما تفاوتی دارد لطفاً آن‌‌ها را دقیقاً مشخص نمایید و بنویسید.

3. لیستی از نقاط قوت و نقاط ضعف رقبای خود بنویسید؛ اگر اطلاعاتی ندارید شروع به تحقیق در مورد آن‌‌ها نمایید تا نقاط ضعف و قوت آنها را پیدا کنید.

4. هر کدام از رقبایتان چه سهمی از بازار کار را به خود اختصاص داده‌اند؟ (دقیقاً مشخص نمایید)

5. استراتژی‌های بازاریابی رقبا چیست؟

6. عوامل کلیدی موفقیت‌شان چه می‌باشد؟

تمام پاسخ‌ها را در این بخش از طرح کسب و کارتان مستند نمایید. و اگر خودتان توان تحلیل و بررسی دقیق ندارید حتماً با این اطلاعات به یک مشاور با تجربه مراجعه کنید تا بر اساس این اطلاعات رقبای شما را تحلیل نماید و بر اساس این تحلیل‌‌ها یک استراتژی کاربردی برای بازاریابی و فروش شما پیشنهاد کند.

تمایز کسب و کار شما با رقبا

چه چیز محصولات و خدمات شما را از محصولات و خدمات رقبا متمایز می‌سازد؟

برای پاسخ به این سؤال، تعیین کنید که محصولاتتان ( از حیث جدید، مفید و منحصر به‌فرد بودن) تا چه حد پاسخگوی نیاز مشتری است. به عنوان مثال، اگر شما قصد فروش محصولی را به مشتری داشته باشید، باید به این سوال پاسخ دهید که آیا استفاده از محصول شما به نسبت استفاده از محصولات رقبا در بازار کار، بهتر است یا خیر؟ اگر بهتر است چه منافع مستقیمی بیشتر از محصولات رقبا برای مشتری می‌‌سازد.

رفتار خرید مصرف کنندگان در حال حاضر بر اساس سود مستقیم استفاده از کالا یا محصولات یا “فایده نهایی” تغییر می‌‌کند.

یا فرض کنید قصد انجام خدماتی را برای شرکت‌های بزرگ دارید؛ در این صورت، آیا خدمات شما برای آن‌ها، موجب می‌شود که آن‌ها پول بیش‌تری پس‌انداز نموده یا کارایی بیش‌تری نسبت به خدمات رقبا به‌دست آورند؟

تخمین تهدیدهای رقابت

1. رقبا تا چه میزان برای کسب و کارتان تهدید محسوب می‌شوند؟

2. آیا از نام تجاری (برند) بسیار قوی برخوردارند؟

3. آیا از ورود یک رقیب جدید در بازار ممانعت به عمل می‌آورند؟

4. آیا از مزیت های رقابتی (ویژگی های خاص و متمایز) شما مطلع‌اند و آن‌ها را برای خدمات و محصولات‌شان مناسب تشخیص می‌دهند؟

تجزیه‌ و تحلیل رقبای شرکت، ارتباطات محرمانه و فضای رقابتی را شناسایی می‌کند و بر مزیت‌های رقابتی شرکت، از قبیل راحتی، انعطاف و متحدین استراتژیک تأکید دارد.

اگر تمایل دارید در دنیای پر رقابت امروز در صحنه کسب و کار باقی بمانید و رقبا شما را از بین نبرند و درگیر اقیانوس قرمز یا خونی در بازار نشوید، مطالب فوق را بررسی و تهیه نمایید و با همکاری مشاوران برجسته استراتژی‌‌های خود را بهبود دهید. در این راستا نواندیشی و نگاه متفاوت به کسب وکار و بازار کار به شما کمک‌‌رسان خواهد بود.

با نواندیشان رشد کنید و ثروتمند شوید

روزگارتان به‌روز و خرد یارتان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع کنید

اگر می خواهید یک مشاوره رایگان بدون هیچ گونه تعهدی دریافت کنید، فرم زیر را پر کنید، با شما تماس بگیریم.