چگونه یک بازاریاب موفق و اثرگذار باشیم؟

چگونه یک بازاریاب موفق و اثرگذار باشیم؟

بر اساس کتاب: بازاریابی انگیزشی؛

ترغیب مشتریان برای خرید بیشتر و معرفی شما به دیگران،

روبرت ایمبریال۲۰۰۷

 

آیا می‌دانید که یک بازاریابِ موفق، چه کسی است و از رفتارها و عادت‌های بازاریابان حرفه‌ای، موفق و اثرگذار اطلاع دارید؟ برخی موارد هستند که اگر در موردشان اطلاعات داشته باشید، اثرگذاری و موفقیتِ شما بر مصرف کنندگان کالا و یا خدماتِ قابلِ ارائۀ شما، بیشتر خواهد شد. اینجانب بهروز ریاحی، به شما پیشنهاد می‌کنم تا برای ارتقاء سطح دانش خودتان، این مقاله را بخوانید.

قطعاً تابه‌حال شنیده‌اید که می‌گویند: برای بازاریابی، باید هر کار ممکن را انجام داد تا مشتریان ( مصرف کنندگان کالا یا خدمات ) مشتاق به تهیۀ محصولِ شما و پرداخت پول برای آن شوند؛ این گفته تا حدودی درست است، منتها آنچه شما ( متخصص در بازاریابی نوین ) باید به آن توجهی ویژه داشته باشید، این است که بدانید چطور می‌توان با صرف کردن زمان و هزینه‌ای کمتر، اشتیاق به خرید کردن را در مشتری یک محصول یا خدمات، ایجاد کرد ( بازاریابی انگیزشی، بازاریابی خلاقانه )

در حقیقت، عوامل مختلفی وجود دارد که اثراتی چندجانبه در ( ثبت یک محصولِ مشخص در ذهن مشتریان )، ( کاهشِ زمان و هزینه‌ای که شما-بازاریاب- باید برای معرفی و فروش یک کالا صرف کنید ) و … داشته باشند. اینجانب ( بهروز ریاحی ) به عنوان مدرس روش‌های نوینِ بازاریابی و فروش، مهم‌ترین مواردِ انگیزش آفرین در خرید کردن مشتریان را بر اساس مطالعات فراوان خودم در زمینۀ بازاریابی و فروش، برایتان می‌گویم.

  1. شما ( یک بازاریاب موفق ) باید از هر چیزی که باعث می‌شود در خریدِ مشتریانتان محدودیت ایجاد کند، قاطعانه جلوگیری کنید و هر چیزی که پتانسیل ایجاد نارضایتی در مشتریان را دارد را در نطفه سرکوب کنید که اگر موفق به سرکوب نارضایتی‌ها و جلوگیری از محدودیت‌ها نشوید، خسارت‌هایی به شما وارد می‌شوند، که باید هزینه‌ای گزاف برای جبرانشان پرداخت کنید.

شما ( بازاریاب موفق ) بهتر است تا مانند یک کارآگاه، همه چیز را موشکافانه بررسی کنید و هر اقدامِ قاطعانۀ ممکن را، به منظور جلوگیری از بروزِ ضرر و زیان در کسب و کارتان، انجام دهید.

  1. شما ( یک بازاریاب خلاق ) باید همواره دنبال راه‌هایی نوآورانه، جهت تسهیل در فرآیند خرید برای مشتریان محصولات و یا خدمات خودتان باشید. این موضوع را به خوبی در خاطرتان بسپارید که یک مشتری، همیشه دنبال شخصی است که خرید کردن را با ارائه توضیحاتی کافی از محصولات (با صبوری و پرانرژی بودن ) برایش آسان‌تر کند.

توجه داشته باشید که به علتِ رقابتی‌تر شدن بازار و پیشرفت‌ تکنولوژی، مواردی از قبیلِ تنوع محصولات در بازار، شیوه‌های نوینِ بازاریابی و فروش ( مانند: بازاریابی شبکه‌ای، بازاریابی استراتژیک، وِب مارکتینگ) باعث می‌شوند تا بر تعداد رقبای شما ( بازاریاب ) هر روز اضافه شود و اگر تلاشتان برای خلق کردن ایده‌های نوآورانۀ بازاریابی و فروش، کافی نباشد، در کسب و کارتان با مسئله روبرو خواهید شد.

اگر قصد دارید تا اثرگذاری بیشتر بر بازار هدفتان داشته باشید، بهتر است تا سطح دانش و آگاهی‌‌تان از شیوه‌های نوینِ بازاریابی و فروش بالا ببرید و می‌تواند با شرکت در دورۀ نخبگان ثروت آفرین کسب و کار، در مؤسسۀ نو اندیشان ثروت آفرین پیشگام، به هدفتان (اثرگذاری بیشتر بر بازار هدف ) برسید.

  1. شما ( یک بازاریاب انگیزش آفرین ) باید بدانید که اصلی‌ترین محرک در خرید کردن، انگیزه است و تلاشِتان را می‌طلبد تا در راستای ایجاد انگیزۀ خرید در مشتریان، فعالیت کنید. اینجانب بهروز ریاحی، بر اساس تجربیات بسیارِ خودم در زمینۀ بازاریابی و فروش نوین، پیشنهاد می‌کنم تا اول از شخصیت و روحیات مشتری‌تان آگاه شوید و بعد، به یافتنِ چگونگی ایجاد انگیزۀ خرید ( در مشتری‌ ) و اجرای آن بپردازید. آنچه می‌تواند به شما ( بازاریابِ انگیزش آفرین، بازاریاب هدفمند ) در شناختن روحیات مشتریانتان کمک کند، آشنایی با علم تیپ‌شناسی شخصیتی ( MBTI ) و هدفمند گام برداشتن است.

علمِ تیپ‌شناسی شخصیتی ( MBTI ) در قالب دوره‌های نخبگانِ ثروت آفرین کسب و کار، در مؤسسه نو اندیشان ثروت آفرین پیشگام تدریس می‌شود و شرکت در آن می‌تواند برایتان مفید واقع شود.

  1. شما ( بازاریاب حرفه‌ای و اثرگذار ) قطعاً می‌دانید که مشتریان یک محصول و یا کالا، بر اساس احساسشان نسبت به شما و کالایی مشخص، تصمیم می‌گیرند که آیا برایش پول پرداخت کنند و یا خیر. یک مشتری، ابتدا بر اساس احساسش تصمیم به خرید می‌گیرد و بعد برای خریدی که انجام داده است، دلیل و استدلال می‌آورد.

شما (بازاریاب مؤثر، بازاریاب حرفه‌ای ) می‌توانید با تکیه بر توانایی‌های خودتان در اثرگذاری بر بازار هدف و ایجاد هرچه بیشترِ اعتماد در آن احساسات مشتریان را برانگیخته و سپس به بیان دلایل و استدلال‌های قابلِ قبول، در گنجاندن اسم یک محصول یا خدمت در ذهن مشتریان و نهایی کردنِ فرآیند بازاریابی‌تان موفق شوید.

اینجانب بهروز ریاحی، بر اساس تجربیات خودم در بازاریابی و فروش، می‌گویم که هر آنچه در برانگیختن احساسات صادق‌‌تر، شکیباتر و هدفمندتر باشید، خریداران یک محصول یا خدمت راضی‌تر خواهد بود و شما را به دیگر مصرف کنندگان معرفی خواهند کرد.

  1. شما ( بازاریاب) زمانی می‌توانید مؤثر باشید که از ویژگی‌های مثبت و منفی محصول یا خدمتی که قصد فروش آن را دارید، آگاه باشید و آن‌ها ( تمامی ویژگی‌های محصولات و خدمات ) را صادقانه و رودررو، برای مشتریِ خواهان آن محصول، بیان کنید تا بتواند بهترین انتخاب خودش را داشته باشد.

آگاه باشید که مهم‌ترین اثری که بیان صادقانه و هدفمندِ ویژگی‌های یک محصول یا خدمت دارد، باعث می‌شود تا اعتماد مشتریان به شما (بازاریاب، فروشنده ) بیشتر شود و اعتبارِ حساب بانکی عاطفی‌تان که همان اعتبارتان است، پُرتر شود.

پیشنهاد می‌کنم برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد حساب بانکی عاطفی و چگونگیِ اثرگذارتر بودن، به مقالۀ ( عادت‌ها و رفتارهای افراد مؤثر و موفق چه هستند؟ ) مراجعه کنید.

  1. شما ( بازاریابِ متخصص ) بهتر است تا ابتدا نیازهای مشتریان را به خوبی تشخیص دهید و سپس به شیوه‌ای احساسی و هدفمند، سعی در تحریک احساسات مشتریان کنید و تا جایی که تمایلِ مشتریان برای خرید یک محصول برانگیخته شود، پیش روید. آنچه می‌تواند به شما ( بازاریاب حرفه‌ای ) در تحریک احساسات مشتریان کمک کند، این موارد هستند:
  2. بیان اتفاقاتی خوش‌آیند که در صورت خریدن یک محصولی مشخص، برایشان می‌افتد.
  3. مؤدب بودن و پرهیز از هرگونه بی‌احترامی به مشتری.
  4. سرلوحه قرار دادن یک جمله: ( حق، همیشه با مشتری است )
  5. ثبت و بیان تجربیات خریداران یک محصول مشخص و احساسِ خوبی که به سببِ آن خرید، داشته‌اند.
  6. خلق داستانی شنیدنی از محصولات و خدمات و ساختن جملاتی دل‌نشین دربارۀ آن‌ها.

در نظر داشته باشید که خلق و بیانِ داستان‌هایی هیجان انگیز، چنان ظرفیت بالایی در به خاطر سپاری محصول یا خدمتِ قابلِ ارائه شما در ذهن مشتریان و افزایشِ فروش ( به واسطۀ برانگیختن احساساتِ مشتریان ) دارد که قابل تصور نیست.

در حقیقت، این خلاقیت و نوآوری شما (شخصی که تمایل به کسبِ موفقیت و اثرگذاری بیشتر در بازاریابی را دارد ) است که شاه‌کلیدِ تمامی قفل‌های مسیر موفقیت است.

 

روزگارتان به روز

نواندیشان ثروتمند می‌شوند