چگونه در مدت 3 سال، فروشمان را 2برابر کنیم؟

چگونه در مدت ۳ سال، فروشمان را ۲برابر کنیم؟

برگرفته از کتاب:

چگونه در مدت سه سال یا کمتر، درآمد خود را دو برابر کنید،

کمرون هرالد۲۰۱۱

 

آیا تابه‌حال به این موضوع فکر کرده‌اید که چطور می‌توانید در مدتی کوتاه، سودِ مالی چند برابری در کسب و کارتان داشته باشید؟

اینجانب ( بهروز ریاحی ) در این مقاله تلاش دارم تا چگونگی دستیابی به سودِ چند برابری در مدت زمانی کوتاه را برایتان توضیح بدهم و پیشنهاد من به شما عزیزانم، مطالعۀ این مقاله است.

به طور کلی، فعالیت‌هایی که شما ( صاحب کسب و کار ) باید انجام دهید تا در مدتی کوتاه سودی مطلوب را کسب کنید، به سه مورد خلاصه می‌شوند:

  1. تعیین چشم‌انداز ( Vision )
  2. تعریف مأموریت‌ها ( Mission )
  3. انتخاب نحوۀ انجام فعالیت‌های جزئی و کلی ( Activities )

آیا شما ( صاحبِ کسب و کار ) برای موفقیت‌های بیشتر، چشم‌اندازی مشخص دارید؟ برای تعیین یک چشم‌انداز واحد، بهتر است تا از خودتان آن‌قدر سؤال‌های مختلف بپرسید، تا بالاخره موفق شوید تا چند گزینه برای تعیین اهداف نهایی‌تان پیدا کنید. زمانی که اهدافی متفاوت را مشخص کردید، با بررسی نقاط قوت و ضعف و ظرفیت‌های کسب و کارتان، یک چشم‌اندازِ شاخص ( هدفِ نهایی ) مشخص کنید و برای آن چشم‌انداز، بازۀ زمان تعریف کنید. زمان تعیین‌شدۀ شما برای نیلِ به چشم‌اندازتان، به عوامل متعددی بستگی دارد، منتها توصیه می‌کنم تا بیشتر بر پیش‌بینی آیندۀ بازار هدفتان و نیازهایش ( نیازهای نهان و آشکار در بازار ) تمرکز کنید.

برای رسیدن به هدفِ نهایی خودتان ( افزایش چند برابری درآمد ) لازم است تا تعدادی خطوطِ راهنما تعریف کنید که همان مأموریت‌ها هستند. مأموریت‌های سازمانی، مثل نشانه‌هایی برای طی کردنِ مسیر موفقیت عمل می‌کنند و مبنایی واحد برای تعیین فعالیت‌هایی است که خودِ شما و افرادِ زیرمجموعۀ کسب و کارتان باید طی کنید (فعالیت‌های خُرد و کلان ). برای اینکه راحت‌تر در مسیرِ کسب سود چند برابری در مدتی کوتاه، راحت‌تر قدم بردارید، می‌توانید با فرض کردن خودتان به عنوان یک کارآفرین ( شخصی که به دنبال خلق یک کسب و کار جدید است ) ویژگی‌های رفتاری و عادت‌های سازمانی‌ را تمرین کنید و آمادگی کافی برای رهبری کسب و کارتان، به منظورِ چند برابر کردنِ سود مالی در مدتی کوتاه  را کسب کنید.

به طور کلی، ویژگی‌های رفتاری و عادت‌های سازمانی‌ یک کارآفرین عبارت‌اند از:

  1. کارآفرینی مدیریت           ۳٫ تخصص

برای اطلاع بیشتر از عادت‌ها و رفتارهای یک کارآفرین، بهتر است تا به مقالۀ (چرا کسب و کار‌ها با شکست مواجه می‌شود و راهِ‌حل بهبود آن‌ها چیست؟) مراجعه کنید.

اینجانب ( بهروز ریاحی ) بر اساس تجربیات حرفه‌ای خودم به عنوان مدرس بازاریابی و فروشِ نوین، در اینجا برایتان دو نکتۀ خیلی مهم را در خصوص کسب سودِ ۲برابری می‌گویم.

  • بهترین و محتمل‌ترین زمان، برای اهداف کوتاه‌ مدت ( مثل دست یافتن به سودِ مالی ۲برابری ) بین ۱ تا ۳ سال است.
  • دستیابی به سودِ مالی ۲ برابری، نیازمند برخی هزینه‌ها از طرف شما ( صاحبِ کسب و کار ) است که مهم‌ترینِ آن هزینه‌ها، صرف هزینه برای آموزشِ خودتان ( صاحبِ کسب و کار ) و کارکنانتان است.

ممکن است تا شما ( صاحبِ کسب و کار ) برای رسیدن به چشم‌اندازی که دارید، به دنبال راهی میانبُر باشید، در اینجا عواملی را که می‌توانند نقشی مؤثر و سرعت بخش در پیمودن این راه ( داشتن سودی ۲برابری ) داشته باشند را برایتان توضیح که شامل مواردِ پیش‌ِ رو می‌شوند:

  1. اگر محیط شرکت و یا سازمانِ شما، سرشار از همکاری و هماهنگی باشد، قطعاً و تحقیقاً به هدف نهایی خودتان ( افزایش ۲برابری سود ) خواهید رسید. مواردِ پیشِ‌رو در ایجادِ مشارکت و هماهنگی هرچه بیشتر در فضای کسب و کارِ شما نقشی مؤثر خواند داشت:
  • فضای پر انرژی و شاداب داشتن ( با در نظر گرفتن مشوق‌های انگیزش آفرین، داشتن رفتار مناسب با هر شخص و … )
  • داشتنِ آرامش نسبی در فضای کسب و کار
  • ایجادِ امنیت شغلی برای مدیران و کارکنان
  • کم کردن تنش‌های محیطِ کسب و کار، تا جای ممکن ( جلوگیری از مطرح ‌شدن اندیشه‌ها و تفکرات اجتماعی و سیاسیِ کارمندان، به واسطۀ وضع کردن قوانین داخلی )
  1. وسواس به خرج دادنِ شما ( صاحبِ کسب و کار ) برای یافتن افرادِ مناسب برای یک جایگاه شغلی پُر اهمیت، در رسیدن به سودِ ۲برابری، عاملی مهم است.

شما ( صاحب کسب و کار ) قطعاً به افرادی توانمند و قابلِ اطمینان نیاز دارید، تا با همراهی‌ آن افراد توانمند و قابلِ اعتماد، مسیر پیشرفت و ترقی را طی کنید. برای هر جایگاهِ شغلی مهم، باید صبر کنید تا رزومه‌های کاری ارسالی به شرکتِ شما به ۲۰۰ تا ۳۰۰ مورد برسد و سپس بین ۱۵ تا ۲۰ نفر از آن‌ها ( متقاضیانِ کار ) را به مجموعۀ خودتان فرا بخوانید. تعداد مصاحبه‌های لازم برای انتخاب فردی مناسب برای اشتغال در یک جایگاه شغلی، بهتر است تا بیشتر از ۲ مرتبه باشد؛ ابتدا برای آگاه شدن از مواردی مثل میزان تمرکز و مشارکت‌پذیری، مهارت‌های فردی و تخصصی، زبانِ بیان احساسات و عواطف و غیره ) از شخص مصاحبه شونده، سؤالات زیاد و کوتاه بپرسید. مراقب باشید تا پرسش‌های شما ( مصاحبه کننده ) از نوع پرسش‌های بسته ( دارای پاسخ بلی یا خیر ) و خسته کننده نباشند.

برخی از سؤال‌هایی که بسیار کاربردی هستند، شامل موارد زیر می‌شوند:

  • ۳ ویژگی مثبت و ۳ویژگی منفی شما ( مصاحبه شونده ) چیست؟
  • رنگ مورد علاقۀ شما ( مصاحبه شونده ) چیست؟
  • چه مسائلی شما را هیجانی و یا عصبانی می‌کند و برای آرام شدن چه‌کاری می‌دهید؟
  • چه مواردی در محیط کاری برایتان بیشتر اهمیت دارند و چرا؟
  • تا چه میزان خجول، رُک، منظم و …. هستید؟
  • چه ‌کارهایی تابه‌حال انجام داده‌اید؟
  • کدام‌یک از شغل‌های قبلی خودتان را بیشتر دوست داشتید و دلیل ترک آن‌ها چه بوده است؟
  • پیچیده‌ترین و آسان‌ترین کارهایی که تابه‌حال انجام داده‌اید، چه بوده‌اند؟
  • شما ( مصاحبه شونده ) چکونه با این شرکت ( کسب و کارِ شما ) آشنا شده‌اید؟

بهترین ابزاری که برای تعیین و یا عدمِ تعیین دیدار بعدی‌تان کمک ساز است، علم تیپ‌شناسی شخصیتی ( MBTI ) است که در تحلیل تیپ شخصیتی مصاحبه شوندگان با استفاده از اطلاعات کسب شده از مصاحبۀ اول، به شما کمک خواهد کرد.

آموزشِ علم تیپ‌شناسی شخصیتی ( MBTI ) در مؤسسۀ نو اندیشان ثروت آفرین پیشگام ارائه می‌شود و می‌توانید از این آموزش، تحتِ دورۀ آموزشی ( نخبگان ثروت آفرینِ فروش ) در مؤسسۀ نو اندیشان ثروت آفرین پیشگام، برخوردار شوید.

شما ( صاحبِ کسب و کار ) در مصاحبۀ دوم، از شخصِ مصاحبه شونده بخواهید تا در خصوص کارهایی که تابه‌حال انجام داده است بیشتر صحبت کند و سپس اگر مورد قبولِ نسبی شما قرار گرفت، در مورد فرصت شغلی که برایش در نظر دارید صحبت کنید و از او ( مصاحبه شونده ) بخواهید که در خصوص فرصت کاری پیشنهادی شما خوب فکر کند و سپس بقیۀ مراحل را به تشخیص خودتان پیش ببرید.

  1. شما ( صاحبِ کسب و کار ) بهتر است تا وظایف هر کارمند و انتظاراتی که از او دارید را به‌صورت فردی و یا در قالب جلسه‌ای با حضور تمامی و یا بخشی از کارمندانِ مجموعۀ کسب و کارتان، در میان بگذارید تا از ایجاد هرگونه سوء ‌تفاهمِ احتمالی جلوگیری شود. اگر این دیدار به‌صورت جمعی برگزار شد، چند نکته را حتماً رعایت کنید تا هم اعتماد متقابل شما ( صاحبِ کسب و کار ) و کارمندانتان بیشتر شود و هم اینکه، از ایجاد هرگونه تنش احتمالی در جلسه، جلوگیری کنید.

نکاتی که باید در جلسۀ شفاف‌سازی وظایف افرادِ زیر مجموعۀ یک کسب و کار، توسط شما ( صاحبِ کسب و کار ) رعایت شوند، عبارت‌اند از :

  • از ابراز صریح مخالفت بپرهیزید و فقط شنونده باشید.
  • هرگز واکنشی احساسی نشان ندهید و بیشتر واکنش‌های منطقی و غیرِکلامی داشته باشید.
  • هرچه در جلسه مطرح می‌شود را مکتوب کنید.
  • از یک تسهیلگر، برای تحلیل و جمع‌بندی مطالب عنوان شده در جلسه، استفاده کنید.
  1. افرادی را که فکر می‌کنید به واسطۀ فعالیت‌ها و یا تجاربشان، ظرفیت مشاوره و راهنمایی گرفتن دارند را دور یک میز جمع کنید و با استفاده از تکنیکِ طوفان ذهنی، به بهترین نتیجه‌گیری برای چگونگی پیمودنِ مسیر پیشرفت ( رسیدن به رشد ۲ برابری ) در طی زمانی مشخص( بین ۱ تا ۳ سال ) دست یابید.
  2. از افراد زیر محموعۀ کسب و کارتان هوشمندانه استفاده کنید و به آن‌ها به این دید نگاه کنید که در کنار وظیفۀ اصلی‌شان در سازمان و یا شرکتِ شما، به بازاریابی محصولات و خدمات قابل ارائۀ کار و کسبِ خود بپردازند. این‌که یک کارمند، چگونه و با چه تسلطی به امرِ بازاریابی مشغول است را، چگونگی و میزانِ آموزشی که شما ( صاحبِ کسب و کار ) برای او ( کارمند ) در نظر گرفته‌اید، تعیین می‌کند. پس حتماً امر آموزشِ در بازاریابی را (بازاریابی اینترنتی، بازاریابی دیداری، بازاریابی استراتژیک، بازاریابی تکنولوژیک و … ) جدی بگیرید که از جملۀ هزینه‌های ضروری برای رسیدن به سودِ ۲برابری در فروش است.
  3. از افراد متخصص در مجموعۀ خودتان، می‌توانید یک گروه برای ارزیابی عملکرد مجموعۀ خودتان تشکیل دهید و جلساتی منظم و ثابت، در بازه‌های از پیش تعیین شدۀ زمانی داشته باشید.

چند مورد اساسی که شما ( صاحب یک کسب و کار ) باید در خصوص جلساتِ ارزیابی عملکردها رعایت کنید، عبارت‌اند از:

  • سعی کنید تا فضای جلسات، همواره دوستانه و فارغ از هر گونه تنش باشد.
  • جلسات در همان تاریخ مشخص شده برگزار شوند.
  • جلسات، رأس یک ساعت آغاز و پایان یابند تا این حس که شما ( صاحبِ کسب و کار ) بر اهداف خودتان مصمم هستید، به بقیه حاضران در جلسه منتقل شود.
  1. شما ( صاحبِ کسب و کار ) نباید هرگز از تهدیدها و بحران‌ها بترسید، زیرا تهدیدها همان فرصت‌های استثنائی هستند که هنوز کشف نشده‌اند و مانند نیازهای پنهان در بازار، اگر موشکافانه بررسی شوند، منجر به تولید محصولاتی خارق‌العاده می‌شوند که سودی سرشار را برایتان به ارمغان خواهند آورد.

در شرایط بحرانی که برایتان ممکن است به وجود بیاید، همواره بر نقاط قوت خودتان و ظرفیت‌های کسب و کارتان متمرکزتر شوید و از آن‌ها برای رفع بحران‌های پیش‌آمده ( مانند رکودی و کسادیِ بازار ) استفاده کنید.

آنچه شما صاحبان کسب و کار را در مسیرِ دستیابی به هدف‌ها متمایز می‌کند، همان متمرکز بودن و هدفمند گام برداشتنِ شما است. به شما توصیه می‌کنم تا همیشه، فقط و فقط بر روی هدفتان متمرکز باشید و سعی کنید تا بر تمامی زوایای کسب‌وکارتان تسلط داشته باشید و از عواملی مانند: مدیریت زمان با آگاهی کامل از ۲۲ استراتژی آن، آموزش مستمر خودتان و کارمندانتان، کنترل و بررسی همیشگی عادت‌ها و روندهای سازمانی ( در صورت نیاز باید تغییر در آن‌ها ایجاد کنید) هرگز غافل نشوید.

 

روزگارتان به‌روز

نواندیشان ثروتمند می‌شوند