چرا کسب و کارها با شکست مواجه می‌شود و راهِ‌حل بهبود آن‌ها چیست؟

چرا کسب و کار‌ها با شکست مواجه می‌شود و راهِ‌حل بهبود آن‌ها چیست؟

برگرفته از کتاب: افسانۀ کارآفرینی، چرا اغلب کسب و کارهای کوچک موفق نمی‌شوند و راه‌حل چیست؟

نوشتۀ: مایکل گربر، ۲۰۰۴

آیا تابه‌حال فکر کرده‌اید که چه می‌شود، یک کسب و کار با رکود و ورشکستگی مواجه می‌شود؟ فکر می‌کنید دلایلِ عمدۀ شکست در کسب و کارها و راه‌کارهای رفع آن‌ها چه هستند؟ به شما توصیه می‌کنم تا برای کسبِ آگاهی بیشتر، این (مقاله کسب و کار) را بخوانید.

به‌ طور کلی، شما (صاحب کسب و کار) بر اساس اهداف، عادت‌ها و باورهای شخصیِ خودتان به راه‌اندازی یک کسب و کار می‌پردازید که عمدتاً به علت کم‌تجربه بودن و یا برخی خطاها که به اشتباه در ضمیر ناخودآگاهتان شکل گرفته‌ است، با مسئله رو به رو می‌شوید. اینجا است که شما (صاحب کسب و کارِ شکست خورده) تمامی توان و انرژی خودتان را صرف انجام فرآیندهای تولید محصولات خود و یا ارائۀ خدمات به مشتریان خودتان کرده‌اید و نهایتاً با بر هم خوردن نظم فعالیت‌هایتان، عادت‌های سازمانی‌ و تلاش‌هایتان با خطرِ نابودی رو به رو می‌شوند.

بدانید که در ۹۰درصد از موارد، علت شکست‌های کسب و کارهای جدید، رفتارها و تفکرات فردی و سازمانی خودِ شما صاحبان کسب و کار است. بیشترِ افراد ناموفق در کسب و کار‌های جدید، با وجودِ اینکه همیشه خیال می‌کردند که یک کارآفرین هستند، هرگز کارآفرین نبوده‌ و تنها عنوانِ کارآفرینی را یدک می‌کشیده‌اند. بهتر است تا شما (صاحب کسب و کار) آگاه باشید که افرادِ ناموفق در کسب و کار‌های کوچک، فعالیت‌هایشان را بر اساس سه تکیه‌گاه عمده، مدیریت کرده‌اند و نهایتاً منجر به شکست شده‌اند. این تکیه‌گاه‌های غلط مدیریتی را برایتان توضیح می‌دهم.

شما به عنوان یک صاحبِ کسب و کار که فقط به سود مالی (ثروت) می‌اندیشد و صرفاً برای پول درآوردن فعالیت می‌کند، نباید خودتان را یک کارفرما بدانید، و به دلیل اینکه به برآورده کردنِ نیازهای بازارِ هدفتان کمتر توجه دارید، در بازارِ هدفتان با خطر مواجه می‌شوید و طعم تلخ شکست را قطعاً خواهید چشید.

از عمده‌ترین مواردی که در ماندگاری کسب و کارتان در بازارِ هدف (بازار کار) و افزایش رونقِ کسب و کارتان می‌تواند مؤثر باشد، به روز بودنِ دانش تخصصی شما (صاحب یک کسب و کار) در زمینه‌هایی مانند:

          1. نیازهای بازار
          1. محصولات موجود در بازار
          1. نظراتِ مصرف کننده‌های کالاها و یا خدمات شما
          1. اصول و قواعد نوین مدیریتی است

که اگر به روز بودنِ دانش تخصصی خودتان (صاحب کسب و کار) و اصولِ نوین مدیریتی را با یکدیگر هماهنگ کنید، به یک کارآفرین تبدیل خواهید شد.

می‌توانید با شرکت در دورۀ (نخبگانِ ثروت آفرین کسب و کار) که در مؤسسه نواندیشان ثروت آفرین برگزار می‌شود، کسب و کارِ کوچک خودتان را توسعه دهید و به یک کارآفرین تبدیل شوید.

شما (شخصی که صرفاً به خریدِ امتیاز فروش یک محصول شناخته شده اِکتفا می‌کند و تلاشی در خصوص بهبود اعتبار و یا قابلیت‌های آن نمی‌کند) اصلاً کارآفرین نیستید و در آیندۀ نزدیک قطعاً شکست می‌خورید.

اینجانب بهروز ریاحی، (مشاور و مدیرت کسب و کار) بر اساس تجربیات خودم به عنوان مدرس ، به شما می‌گویم که اگر اندیشه‌تان صرفاً فروش کالای یک شرکت دیگر (با برندی شناخته شده در بازار ) است، باید به شما بگویم که نه‌تنها یک کارآفرین نیستید، بلکه هم اکنون هم، شکست خورده‌اید و بی‌خبر هستید.

شما (صاحب کسب و کاری کوچک) اگر خلاق نباشید، هرگز موفق نخواهید شد. اگر مایل هستید تا کارآفرین باشید و موفقیتی زیاد کسب کنید، بهتر است تا همواره ایده‌های جدید و ناب داشته باشید.

شما (صاحب کسب و کارِ جدید و تازه راه‌اندازی شده ) با تمرکز بر خلاق بودنِ (ایده های خلاقانه) در نحوۀ فروش کالاها و خدمات خود، بر خلافِ شخصی که فقط به فروش بیشتر تأکید دارد، برای تأمین نیازهای شناخته نشدۀ بازارِ هدفتان فعالیت کنید.

خلاق بودن، به شما (صاحب یک کسب و کارِ کوچک و تازه شکل گرفته ) کمک می‌کند تا اهمیت سیستم‌ها و روندهای نوینِ تولید محصولات و ارائۀ خدماتِ مورد نیاز بازار هدفتان را هرچه بیشتر درک کنید و با طی کردن مسیرِ توسعه پیشرفت، از شکست‌های احتمالی جلوگیری کنید و به یک کارآفرینِ موفق تبدیل شوید.

برای اینکه بدانید چگونه نیازهای شناخته نشدۀ بازار هدفتان باید شناسایی، تحلیل و تأمین شوند، به شما علاقه‌مندان به کارآفرینی، توصیه می‌کنم تا مقالۀ (تشخیص نیازهای پنهان جهت تولید محصولاتِ خارق‌العاده ) را مطالعه کنید.

مطمئن هستم که تا‌به‌حال، داستان‌های زیادی در مورد کارآفرینانِ موفق شنیده‌اید (راز موفقیت انسان های بزرگ) که غالباً تأکیدشان بر این است که او (یک مرد و یا زن کارآفرینِ معروف) از ابتدا برای ایجاد و توسعۀ کسب و کارش از صفر شروع کرد، سخت تلاش کرد و با جنگیدن‌های خیلی زیاد، توانست تا تمامی موانع را به سختی تحمل کند و امروزه به یک کارآفرین (نوآوری) تبدیل شود.

در یک جمله باید به شما بگویم که اکثر داستان‌هایی که برای کارآفرینانِ مشهور ساخته می‌شوند، افسانه‌ای بیش نیستند. حقیقتِ این داستان‌ها این است که او (یک کارآفرین نام‌آشنا و پُردرآمد) در ابتدا کارمند یک مجموعه بوده است که به علت حادثه‌ای نامطلوب که برایش در محیطِ کار اتفاق افتاده و یا روزهای سختی که در محل کارش داشته ، ناگهان جرقه‌ای کوچک (اید‌ه‌ای نو بر پایۀ تجربیات تخصصی) در ذهنش ایجاد شده است که با پرورش آن در میان مصرف کنندگانِ بازار اثرگذار واقع شده و موفق شده‌ است.

شما (شخصی آگاه از شرایط روزِ بازار کار که کارمند یک مجموعه است) اگر به تجربیات خودتان ایمان داشته باشید و در پیِ افزودن شناخت تخصصی خودتان از نیازهای پنهان در بازار باشید، موفق می‌شوید تا خلأهای موجودِ بازار هدفتان را بشناسید و به دنبال راهِ‌حل‌هایی ساده برای تأمینشان باشید (همان جرقه اولیه برای راه‌اندازی یک کسب و کار ). چیزی که از ابتدای کار، به رشد و توسعۀ کسب و کارِ شما (فردی با اندیشۀ کارآفرین شدن) کمک خواهد کرد، افزایشِ آگاهی و دانش خودتان (در زمینۀ تمامی مسائلِ مرتبط با کسب و کار شما) است که هیچ‌وقت هم نباید متوقف شود؛ چون‌که نیازهای مشتریان همگام با شرایط روزِ بازار تغییر می‌کنند و اگر از نیازهای مصرف کنندۀ کالا یا خدمات خودتان غافل شوید، ظرف مدتی کوتاه اعتبارتان (سرمایۀ حساب بانکی عاطفی ) را در بازار از دست خواهید داد و از ذهن مصرف کنندگان پاک خواهید شد.

بسیار مهم است که شما (صاحبان کسب و کار) همیشه به دنبال آموزش باشید و خلاقیت و نوآوری در همۀ مسائل (عادت‌های سازمانی و فرآیندهای کسب و کار) را، سرلوحه  قرار دهید.

اینجانب بهروز ریاحی (مشاوره مدیریت) توصیه‌ می‌کنم تا مواردی که برایتان می‌گویم را به خوبی در نظر داشته باشید تا سبب‌ساز رشد و توسعۀ کسب و کارتان شود. سه موردِ کارآفرینی، مدیریت و تخصص را با هم پیش‌ ببرید تا در کسب و کارتان موفق شوید:

کارآفرینی:

          • به ارائۀ ایده‌های نوآورانه بپردازید.
          • در آینده زندگی کنید و در پیِ خلق آینده (نوآوری) باشید.
          • بر گسترش فعالیت‌هایتان تمرکز داشته باشید.
          • استراتژیک فکر کنید و هدفمند گام بردارید.
          • بر اساس استراتژی‌هایتان مأموریت تعریف کنید.

مدیریت:

          • بر ساختاری خاص، در کسب و کار خودتان تمرکز داشته باشید.
          • مهره‌های سازمانی (نیروهای متخصص و کارمندانِ لایق) را در جایگاه‌های مناسبی قرار دهید تا بهترین عملکرد را داشته باشند.
          • از ظرفیت‌های کسب و کار خودتان، کاملاً مطلع باشید. (مدیریت)
          • نحوۀ انجام فرآیندهای نوین (برای تولید محصولات) را تعیین کنید و آن‌ها را به کارمندانتان آموزش دهید.

تخصص:

مهارت‌های فردی و حرفه‌ای خودتان را، به روز نگه دارید.

به دنبال آموزشِ تکنیک‌های جدید باشید (تفکر خلاق) تا همواره خودتان و افراد زیرمجموعۀ کسب و کارتان، به روز باشند.

همیشه عادت‌های سازمانی شکل گرفته در کسب و کارتان را تجزیه و تحلیل کنید و از بهترین فرصت‌ها، برای تغییر (حتی یک فرصت کوچک)، نهایت استفاده را داشته باشید.

برای آگاهی بیشتر از قدرت عادت‌ها و اثرگذاری حتی یک تغییرِ کوچک، بر موفقیتِ کسب و کار شما به مقالۀ (قدرتِ عادت، سبب‌ساز فعالیت‌های نوآورانه) مراجعه کنید.

برای هرکدام از مواردِ کارآفرینی، مدیریت و تخصص، باید زمانی برابر در نظر بگیرید و آن‌ها را به‌طور هم‌زمان پیگیری کنید که اگر این‌طور باشد، قطعاً موفق خواهید شد.

روزگارتان به روز

نواندیشان ثروتمند می‌شوند

شرکت در سمینارها

No products found which match your selection.

مقالات مشابه