هدف و هدف گذازی در راه انداختن کسب و کار

هدف و هدف گذاری در راه انداختن کسب و کار

نحوه هدف و هدف گذاری در راه انداختن کسب و کار جدید و اینکه بر چه مبنایی هدف و هدف گذاری کنیم تا بتوانیم در بازار ایران کسب و کار موفقی، راه‌اندازی کنیم.

بزرگ فکر کنید:

تا به حال فکر کرده‌اید که چرا بسیاری از کسب و کارهای قدیمی بازار (بازار کار) ایران علارغم درآمد بسیار بالا، کسب و کارشان به همان اندازه و شکل گذشته باقی مانده است و به سمت رشد و توسعه و حتی بین‌المللی شدن حرکت نکرده‌اند؟

یکی از دلایل مهم اینست که مالکان کسب و کارهای ایرانی هدف اولیه (و شاید تنها هدفشان) از راه انداختن کسب و کار فقط و فقط پول (کسب درآمد) بوده است و برای کسب و کارشان هیچ دورنمایی را متصور نبوده‌اند به همین جهت علیرغم درآمد بسیار بالا، نقدینگی خود را بجای سرمایه‌گذاری در کسب و کارشان و توسعه آن، به سمت بازارهای املاک و مستغلات برده و یا اینکه پول (سرمایه) خود را صرف خرید مغازه‌های دیگر و اجاره آنها به دیگران کرده‌اند. مجموع تصور آن‌ها از کسب و کارشان فقط یک چهار دیواری به اسم حجره و کسب درآمد از آن بوده است. شما برای کسب و کاری که می‌خواهید راه‌اندازی کنید چه تصوری دارید؟ آیا می‌خواهید آن را به بزرگ‌ترین فروشگاه‌های زنجیره‌ای در تهران، ایران و یا حتی منطقه خلیج فارس تبدیل کنید؟ یا اینکه می‌خواهید به بزرگ‌ترین تولیدکننده کالاهای متنوع در زمینه تجهیزات صوتی و تصویری در سطح ایران و یا خاور میانه تبدیل شوید؟ آیا متصور هستید که روزی فروشگاه اینترنتی (کسب و کار اینترینتی) شما به شریک تجاری اول آمازون و یا ebay در سطح منطقه تبدیل شود؟ توصیه من این است که آینده‌ای بزرگ برای کسب و کارتان ترسیم کنید (طرح کسب و کار) و تمام فعالیت‌ها و برنامه‌هایتان را در راستای پیاده‌سازی این آرمان جهت‌گیری نمائید. (ایده های خلاقانه) به آرزوها و آرمان‌های تجاری‌تان ایمان و اعتقاد داشته باشید بسیاری از مالکین میلیاردرِ، برندهای معروف دنیا (برندسازی) با آرزوهای بزرگ شروع کرده‌اند.

کوچک شروع کنید:

فکر بزرگ خود را از یک جای کوچک شروع کنید. در ابتدا که منابع محدودی از (تجربه، سرمایه، روابط تجاری و ….) دارید بر روی بازار کوچکی متمرکز شوید تا بتوانید مارک تجاری خود را در آنجا به برند (برندسازی) تبدیل کنید، صاحب اعتبار شوید، روابط تجاری خود را گسترده کنید، از اعتبار بدست آماده برای ورود به بخش‌های دیگر بازار استفاده کنید. (مدیریت کسب و کار)

سریع رشد کنید: افرادی که برای کسب و کار خود دورنمای مشخصی متصور هستند (طرح کسب و کار) و البته به آن اعتقاد دارند و نیز از جای کوچک شروع می‌کنند دو شرط اصلی برای رشد سریع را دارند. حلقه مکمل برای رشد سریع کسب و کار استفاده از منابع دیگران است. (مدیریت استراتژی) به همین جهت استفاده از راهبردهایی مثل:

  • کسب و کارهای زنجیره ای (Franchise)
  • تولید تحت لیسانس (Licensing)
  • خرید شرکت‌های کوچک با قابلیت رشد بالا (Acquisition)
  • سرمایه گذاری مشترک (Joint-Venture)

را می‌توانید برای کسب و کار خود در نظر بگیرید.

باور عمومي اين است که تنها هدف راه انداختن کسب و کار، به دست آوردن سود اقتصادي (سرمایه) است، در حالي که اين امر، واقعيت ندارد. آرويک معتقد است همان‌طور که انسان تنها با هدف خوردن زندگی نمی‌کند، تنها هدف راه انداختن کسب و کار هم کسب سود نيست. بنابراين، کسب و کارها هم دارای اهداف اقتصادی‌اند و هم اهداف اجتماعی‌.

در هدف و هدف گذاری برای راه انداختن کسب و کار باید چند نکته را در نظر بگیریم. هدف باید :

  • معیّن (Specific) باشد.
  • قابل اندازه‌گیری (Measurable) باشد.
  • دست‌یافتنی (Attainable) باشد.
  • واقع‌بینانه (Realistic) باشد.
  • زمانبندی‌شده (Timely) باشد.

این مدل (مدیریت) شما را یاری می‌کند تا اهداف خود را به نحوی تعیین کنید که تردیدی در رسیدن به آن‌ها نداشته باشید:

  1. اهداف خود را معین، روشن و شفاف بیان کنید. اگر قصد دارید اهداف ماه آینده، شش ماه آینده یا سال آینده‌ی خود را تعیین کنید، باید آن‌ها را صریح و روشن مطرح کنید. (طرح کسب وکار) این کافی نیست که بگویید: “می‌خواهم در شش ماه آینده پیشرفت کنم.” این پیشرفت را در کدام زمینه در نظر دارید؟
  2. هدف‌های‌تان باید قابل اندازه‌گیری باشند. باید بتوانید اندازه بگیرید که چه‌قدر به سمت هدفتان پیش رفته‌اید.
  3. در انتخاب هدف واقع‌بین باشید. اهدافی را برای خود در نظر بگیرید که دسترسی به آن‌ها امکان‌پذیر باشد.
  4. هدف‌های دست‌یافتنیِ عمده و اساسی زندگی خود را تعیین کنید. اهداف باید واقعی و قابل دسترس باشند. اهدافی که با توانایی و امکانات شما تناسبی ندارند، غیر قابل دسترسی‌اند.
  5. هدف‌ها باید قابل زمان‌بندی باشند. (مدیریت زمان) اغلب مشاهده می‌شود که بسیاری از مردم در شروع سال اهدافی را برای خود برمی‌گزینند و به روی کاغذ می‌آورند، اما آن را در پوشه‌ای بایگانی کرده تا پایان سال نیز به آن مراجعه نمی‌کنند. وقتی هدفی را برمی‌گزینید، باید با استفاده از یک جدول زمان‌بندی‌شده، مدام آن را وارسی کنید (برنامه ریزی روزانه) و از آخرین وضعیت آن باخبر باشید. به این ترتیب، اگر پیشرفتی به سوی هدف خود مشاهده کنید، احساس رضایت و خرسندی خواهید داشت و به ادامه‌ی راه ترغیب می‌شوید و هرگاه به بیراهه کشانده شوید خود را به مسیر درست هدایت خواهید کرد. هدف خود را در دفتر برنامه‌ریزی خود بنویسید و برای هر آزمون هدف‌گذاری کنید. (برنامه ریزی روزانه)

در مقاله بعد می خوانید:

تعیین چشم انداز و آینده کسب و کار، تعیین مأموریت سازمانی و اعضای مؤسسین کسب و کار

با ما همراه باشید
روزگارتان به‌روز

مقالات مشابه راه اندازی کسب و کار

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

پاسخ دهید