عدم موفقیت در کسب و کار‌های کوچک، علت‌ها و راه‌حل‌ها

عدم موفقیت در کسب و کار‌های کوچک، علت‌ها و راه‌حل‌ها
Rate this post
  • برگرفته از کتاب: افسانۀ کارآفرینی، چرا اغلب کسب و کارهای کوچک موفق نمی‌شوند و راه‌حل چیست؟
  • نوشته: مایکل گربر، ۲۰۰۴

به نظر شما یک کارآفرین چه کسی است و چه نقش‌های اساسی باید ایفا کند تا بتوان او را از صاحب کسب و کاری جدید و کوچک، مجزا دانست؟ پیشنهاد می‌کنم تا برای افزایشِ دانش خودتان، این مقاله را بخوانید.

در حقیقت، یک کارآفرین باید نقش‌هایی متفاوتی ایفا کند تا بتواند در طی کردن مسیرِ رسیدن به اهداف عالی که دارد، موفق عمل کند. در میان تمامی نقش‌های یک کارآفرین، سه مورد هستند که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند.

مهم‌ترین نقش‌های یک کارآفرین :

1.فنی

2.استراتژیک

3.عملیاتی

اگر نقش‌های خودتان را به عنوان صاحب کسب و کاری کوچک و جدید، فراموش کنید، قطعاً صدماتی به کسب و کارتان خواهید زد که جبرانش همراه با پرداخت هزینه‌های مادی و معنوی گزاف، خواهد بود. عمده‌ترین صدماتی که در صورت فراموش شدن نقش‌ها، به کسب و کارهای کوچک و جدید وارد می‌آیند، عبارت‌اند از:

روند انجام فعالیت‌های رایج (عادت‌ها و روندهای سازمانی) در کسب و کارتان، با اختلال مواجه می‌شود که تحقیقاً و یقیناً اثرهایی منفی بر میزان سودآوری خود شما  و اثرگذاری‌ کسب و کارتان در بازار هدف، خواهد داشت.

تعادل بین مسائل شخصی و فعالیت‌های حرفه‌ای شما بر هم می‌خورد که سبب‌ساز آسیب‌هایی جدی به بدنۀ کسب و کارتان می‌باشد.

شما (شخصی که اندیشۀ کارآفرین شدن را در سر دارد) لازم است تا توانایی تفاوت قائل ‌شدن بینِ زندگی شخصی و کسب و کار خودتان را داشته باشید و همواره بر ایفا کردن نقش‌هایتان تمرکز داشته باشید، وگرنه مجبور می‌شوید تا با پرداخت هزینه‌های مادی و معنوی خیلی زیاد، ابتدا به شناخت مسائل و موانعِ محدودیت آفرین در کسب و کارتان بپردازید و بعد تمامی تمرکز خودتان را بر روی حل‌ کردن آن‌ها (مسائل و موانعِ ایجاد شده) بگذارید که قطعاً نتیجه‌ای به جز غافل شدن از نیازهای بازار هدفتان و به خطر انداختن اعتبارتان در بین مشتریانِ کالاها و خدمات، ندارد.

بر اساس آمار درج‌شده در کتاب (چرا اغلب کسب و کارهای کوچک موفق نمی‌شوند و راه‌حل چیست؟ ) عمرِ ۴۰ درصد از کسب و کار کوچک تازه راه‌اندازی شده کمتر از یک سال است و حداکثر ۵ سال طول می‌کشد که ۸۰ درصدشان، کلاً در ذهن مصرف کنندگان کالاها و خدمات فراموش می‌شوند.

اینجانب بهروز ریاحی، به عنوان مشاور در زمینۀ مدیریتِ کسب و کار، توصیه می‌کنم تا برای رفع مسائل ناشی از تداخل زندگی شخصی و حرفه‌ای، از شخصی که در زمینۀ فعالیت شما کارکشته و دانا است، مشاوره بگیرید. مشاوره گرفتن، همان راه رفته است و باعث می‌شود تا شما (صاحب کسب و کارِ آسیب دیده) از راه‌کارهای احتمالی، برای رفع بحران‌های موجود، مطلع شوید و با آمادگی ۱۰۰ درصدی، به مداوای این کسب و کار بحران‌زده و آسیب‌پذیر خودتان بپردازید.

فراموش نکنید که صبوری و واقع‌بین بودن، دو عامل مهم هستند که همیشه به شما کمک خواهند کرد تا بر هر مسئله و بحران‌ غلبه کنید.

اینجانب بهروز ریاحی، برایتان مواردی را می‌گویم که می‌توانند در ترمیم مرزهای بین زندگی شخصی و فعالیت حرفه‌ای‌تان، اثراتی اساسی داشته باشند.

برای بهتر مدیریت کردن امور تخصصی، می‌توانید یک قائم‌مقام دانا و مناسب انتخاب کنید.

به منظور بهتر انجام شدن فرآیندهای جزئی‌تر و تخصصی‌تر، تفویض اختیار به کارمندان و یا مدیرانِ لایق، راهکاری کارآ و مناسب است.

همیشه به فکر خلق و بهبود یک سیستم نظام‌مند، برای مدیریت روابط شخصی و حرفه‌ای خودتان باشید و چه بهتر می‌شود که در این راستا، از روش‌های مدیریتی نوین، استفاده کنید.

روش‌ها و ابزار‌های کارا و نوینِ مدیریتی، در مؤسسه نو اندیشان ثروت آفرین، تدریس می‌شوند که ظرفیت بالایی در تبدیل کردن شما (صاحب کسب و کار جدید و آسیب دیده) به یک کارآفرین موفق و کارآزموده را دارد.

نسبت به خلق و یا تغییر دادن مواردی مثل ارزش‌‌ها، عادت‌ها، روندها و فرآیندهای سازمانی، توجهی ویژه داشته باشید، زیرا این موضوع باعث می‌شود تا به عنوان شخصی اثرگذار، در میان ذی‌نفعان کسب و کارتان و مصرف کنندگان کالاها و خدمات مجموعه‌تان شناخته شوید.

برای آگاهی بیشتر از چگونگیِ تبدیل شدن به یک شخصِ اثرگذار کسب، می‌توانید این مقالۀ مدیریت (عادت‌ها و رفتارهای افراد مؤثر و موفق چه هستند؟) را مطالعه کنید.

همیشه و همیشه، به دنبال شناختی بیشتر از بازار هدفتان باشید و نیازهای کمتر توجه شده (نیازهای پنهان) بازار کار را به خوبی درک کنید، زیرا برآورده کردن همین نیازهای پنهان است که می‌تواند در جبران جهشی آسیب‌های (مادی و معنوی) وارد آمده به کسب و کارتان، بسیار اثرگذار باشد.

برای بهتر انجام شدنِ امور مربوط به کسب و کارِتان، بهتر است تا فرآیندهای لازم و جاری را برای انجام کارهای جزئی و تخصصی (تولید محصولات و ارائه خدمات) مکتوب کنید و در قالب فایل‌های آموزشی و مستند در بیاورید.

فایده این مکتوب و مستند کردن فرآیندهای لازم برای کارهای جزئی‌تر و تخصصی‌تر، این است که:

  • انتقال مفاهیم به کارمندانِ جدید را تسهیل می‌کند.
  • زمان و هزینه‌های لازم برای آموزش دادن را کم می‌کند.
  • از میزان وابستگی سیستم به افراد بکاهید.
  • از بروز هرگونه خطا در فرآیند تولید محصولات و ارائۀ خدمات جلوگیری می‌شود.
  • از عقب‌ افتادن کارهای ضروری و لازم در کسب و کارتان در مواقع بحران، جلوگیری می‌کند.

بهتر است تا برای کسب و کارتان، شاخص‌هایی مانند لباس فرم، رنگی واحد، نشانه‌ و شعار منحصر به خودتان و … داشته باشید. شما با همین اقدام کوچک، اثراتی مثبت و عمیق، بر کسب و کارتان بگذارید که عمده‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

  • تفاوتِ بین زندگی خصوصی و کارهای مرتبط با فعالیت اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و … شما در ذهن مصرف کنندگان و ذی‌نفعان مجموعۀ کوچک شما، برجسته شود.
  • نام مجموعه و محصولا‌تتان، آسان‌تر و سریع‌تر در خاطر مشتریان نقش می‌بندد.
    منظم‌تر و متمایزتر از گذشته (زمانی که اعتبار کسب و کارتان با بحران مواجه شده بود) توسط ذی‌نفعان و بازار هدفتان، دیده می‌شوید.
  • میزان اعتماد به کسب و کارتان را در میان بازار هدف  و افراد زیرمجموعه‌تان را افزایش می‌دهید (افزایش سرمایۀ حساب بانکی عاطفی.)
  • توصیه می‌کنم تا برای افزایش دانش و آگاهی‌تان نسبت به چگونگی افزایش اعتماد در مخاطبان خود (کارمندان، مشتریان و مصرف کنندگان) و بیشتر شناخته شدن در بازار هدفتان، به مقالۀ مدیریت (عادت‌ها و رفتارهای افراد مؤثر و موفق چه هستند؟) مراجعه کنید.
  • احساس متعهد بودن به کار و مسئولیت ‌پذیری، در کارمندانتان زنده و تازه می‌ماند.
  • شما می‌توانید با پیاده کردن روش‌های کارآ و مناسب (مانند: مهندسی ارزش، مدیریت مؤثر، مدیریت زمان و …) تهدیدهای احتمالی در کسب و کارتان را، به فرصتی مناسب برای بهره‌وری و رشد یافتن کسب و کار کوچک و جدید خودتان، تبدیل کنید.

با نواندیشان رشد کنید و ثروتمند شوید

روزگارتان به‌روز و خرد یارتان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع کنید

اگر می خواهید یک مشاوره رایگان بدون هیچ گونه تعهدی دریافت کنید، فرم زیر را پر کنید، با شما تماس بگیریم.