تعریف محصول در بازاریابی

تعریف محصول در بازاریابی

از زمانی که مارکتینگ به عنوان یک علم غیر قابل انکار در توسعه کسب‌وکار شناخته شد، یک قرن نمی‌گذرد! این در حالی‌ است که فروش کالا از اولین سال‌های ساکن شدن جوامع انسانی با مبادله کالا به کالا، قدمتی چند هزار ساله دارد. ولی با تمام این تفاسیر مقوله‌ی مارکتینگ و بازاریابی در همین سال‌های گذشته دستخوش تغییرات زیادی بوده است.

در برهه‌ای از زمان ایجاد فروشگاه تنها به معنی ایجاد امکانی بود که شاید تا به آن روز وجود نداشت و مارکتینگ فقط به استراتژی تولید انبوه ختم می‌شد. مشتریان نیز چاره‌ای جز خرید تعداد محدودی از محصولات و خدمات نداشتند و تولید محصول جدید آن‌قدر انحصاری بود که تضمینی قاطع برای موفقیت یک برند بود.

جهت به تصویر کشیدن وضعیت آن زمان می‌توان به این جمله از “فورد” بنیانگذار کارخانه‌ی اتومیبل‌سازی فورد اشاره کرد:

مشتریان می‌توانند اتومبیل خود را به هر رنگی انتخاب کنند، بشرطی که آن رنگ مشکی باشد.

در دوره‌ی بعد با توسعه‌ی علم و فناوری و در پیِ آن خروجش از انحصار شرکت‌های بزرگ و کشورهای صاحب صنعت، رقابت در بین صاحبان برند و خدمات شکل گرفت. این موضوع بی‌درنگ باعث شد مشتری در راس توجه قرار گیرد و صاحبان برند را به این فکر بیاندازد که با نیازسنجی مشتریان و تولید محصول و ارائه خدماتی جدید در راستای رفع نیاز مشتریان، از دیگر رقبای خود پیشی بگیرند.

در دوره‌ی ما با پیشرفت روزافزون تکنولوژی و به قولی عصر ارتباطات، دانستن نیازهای مشتری تنها مزیت رقابتی برای برتری نیست؛ بلکه در این عصر شرکت‌هایی لیدر و پیشروی بازار هستند که محصول و خدمتشان نیازی ایجاد کند که تا به آن روز، بعنوان نیاز مطرح نبوده‌است، و با ارائه محصول خود در بازار باعث می‌شوند که محصول تولید شده تبدیل به نیاز اساسی مشتریان شود.

ملموس‌ترین مثال برای این نوع از مارکتینگ را می‌توان Redbull و امثال آن دانست، در زمانی که تمامی مردم نیاز به رفع تشنگی خود را با آب و نوشابه برطرف می‌کردند، مایعی را خلق کرد که امروزه آن را در همه‌ی فروشگاه‌ها، سوپرمارکت‌ها و اماکن ورزشی می‌بینیم و نامی ندارد جز “نوشابه انرژی زا!”

و یا در عصر تکنولوژی این ویژگی را می‌بایست به فیسبوک نسبت داد که در بدو ورودش برای رفع نیاز جامعه چند میلیاردی طراحی نشده بود. اما امروزه نیازی را در ما ایجاد کرده است که به‌عنوان یکی از ضروری‌ترین نیازهای روزانه‌ی فردی، اجتماعی و شغلی‌مان می‌بایست قبل از صبحانه و یا قبل از خواب به آن سر بزنیم!

در حقیقت، می‌توان گفت برندهایی در بازار امروز موفق هستند که موارد ذیل را سرلوحه خود قرار دهند:

“ما در حال تولید محصولاتی هستیم که ویژگی‌های آن نیازی برای مشتری ایجاد کرده که تا بحال نیازش نبوده”

و تعریف محصول و خدمات در دوران ما عصر حاضر  چیزی دور از پیام زیر، از یک شرکت پیشرو نیست:

«مشتری با مصرف هر محصول جدید ما، موردی به نیازهایش اضافه شده است، لذا لیست نیازسنجی رقبای ما پُر شده است از نیازهای جدیدی از طرف مشتریان، که ما برای آنها ایجاد کرده‌ایم»

با این رویکرد می توانیم محصول جدید را در فرآیند بازاریابی این گونه تعریف کرد: کالا یا خدمتی که مصرف کننده بعد از مواجه و استفاده از آن نیازی و یا درخواستی جدید به سطح سبد خرید وی اضافه می شود.

شاید برای شما صاحبین و مدیران کسب وکار ها ایجاد و بررسی این ساختار و فرآیند با توجه به مسائل زیاد شما در اداره محیط کسب و کار کاری سخت و غیر ممکن باشد از این رو پیشنهاد همیشگی تیم نواندیشان استفاده از مشاوران برجسته در این حوزه است تا شما را در شرایط جدید بازار در مسیر رسیدن به محصولاتی جدید و نوآورانه برای قابت در بازار رقابتی امروز ایران و جهان آماده کند.

نواندیش باشید، ثروتمند می شوید.

روزگارتان به روز

در مقاله بعد می خوانید:

عوامل موثر موفقیت در کسب و کار، چه عواملی  سبب می‌شود تا بعضی از کسب و کارها موفق شوند و برخی دیگر شکست بخورند؟ چرا برخی از مردم در فرهنگ‌ها و یا مناطق خاص عملکرد بهتری نسبت به افراد دیگر دارند؟ در این مقاله نگاهی به عوامل اصلی تاثیرگذار در کسب و کار می‌اندازیم.

با ما همراه باشید
روزگارتان به‌روز

اگر می‌خواهید از آخرین و محبوب‌ترین مقالات ما در ایمیل خود مطلع شوید، همین الان ایمیل خود را در کادر زیر وارد کنید:

مقالات مشابه راه اندازی کسب و کار