تأثیر رنگ بر تبلیغات

تأثیر رنگ بر تبلیغات
Rate this post

حتما متوجه شده‌اید که چگونه برخی از بیلبوردهایی که در بزرگراه‌ها نصب می‌شوند ناخودآگاه توجه ما را به سوی خود جلب می‌کنند و حسی در ما برمی‌انگیزند تا آن را با اشتیاق بخوانیم. این اتفاق زمانی که در شبکه‌های اجتماعی در حال جستجو هستیم نیز رخ می‌دهد. برخی از کانال‌ها، صفحه‌ها و سایت‌ها، فارغ از اینکه حاوی چه مطالبی هستند، فضایی در ذهن ما ایجاد می‌کنند که راغب می‌شویم وقت بیشتری را صرف آنها کنیم. در مقابل، به سرعت از برخی از شبکه‌های اجتماعی خارج می‌شویم.

بی‌تردید محتوایی که در تبلیغات عرضه می‌شود اهمیت بسیاری دارد. اما آنچه در ابتدا توجه بیننده را به خود جلب می‌کند، رنگ‌هایی است که در تبلیغ به‌کار رفته است. استفاده از رنگ چنان حائز اهمیت است که طراحان تبلیغات با توجه به نوع و محل تبلیغ، از روانشناسی رنگ برای طراحی آن استفاده می‌کنند. در واقع رنگ یکی از ابزارهای مهم در بازاریابی و تبلیغات است.

رنگ‌ها چه احساساتی را منتقل می‌کنند

روانشناسی رنگ به احساساتی که هر یک از رنگ‌ها در افراد برمی‌انگیزد توجه دارد. این احساسات به مسائل مختلفی مثل فرهنگ، جنسیت و سن وابسته است. برای مثال لباس عروسی در چین، قرمز رنگ و لباس‌ سوگواری، سفید رنگ است.

در حالی که برای ایرانیان، لباس سفید یادآور ازدواج و شروع است و در مقابل، رنگ سیاه ما را به یاد عزاداری و سوگواری می‌اندازد.

جنسیت نیز تعیین کننده تمایل افراد به رنگ‌های مختلف است. مردان به رنگ‌هایی که حسی از شجاعت و قدرت در آنها ایجاد می‌کند بیش از زنان تمایل دارند. اما زنان رنگ‌های شادی مانند نارنجی و بنفش را بیش از مردان می‌پسندند.

در نمودار زیر می‌توانید نتیجه تحقیقاتی را که روی جوانان اروپایی در خصوص ترجیحات آنان برای رنگ‌های مختلف صورت گرفته است، مشاهده کنید:

هر یک از رنگ‌ها فارغ از تاثیر فرهنگ بر ذهنیت افراد، احساساتی را در ما به‌وجود می‌آورند که در جدول زیر مشاهده می‌کنید:

احساس: خلاقیت، روشنایی، گرمی

مزه: ترش

احساس: آرامش، سلامتی، رشد

مزه: گس

احساس: خلاقیت، خرد، تفکر

مزه: کمی تلخ

احساس: شادی، خوش بینی، طراوت

مزه: ترش و شیرین

احساس: هیجان، شهامت، جسارت

مزه: تند

احساس: صداقت، اطمینان، آرامش

مزه: شیرین

احساس: تعادل، بی‌طرفی، سکون

مزه‌ای ندارد

احساس: قدرت، اقتدار، استحکام

مزه: تلخ

رنگ‌ها علاوه بر این ویژگی‌ها احساسی از «حرارت» نیز به‌وجود می‌آورند. برای مثال رنگ‌هایی مانند نارنجی، زرد و قرمز حس گرما و رنگ‌های سفید، آبی و سبز حس سرما را در ما برمی‌انگیزند. به همین دلیل است که در زمستان بیش از تابستان مایلیم از لباس‌هایی که رنگ‌های قرمز و قهوه‌ای دارند استفاده کنیم. این رنگ‎‌ها ناخودآگاه احساس گرما در ما به وجود می‌آورند. در مقابل، در تابستان به پوشیدن لباس‌هایی به رنگ‌های سردی مثل آبی و سفید متمایل هستیم.

ویژگی دیگر رنگ‌ها «شدت هیجانی» است که در بیننده ایجاد می‌کنند. برخی از رنگ‌ها مانند رنگ آبی، آرامش بخش‌اند و برخی دیگر مانند رنگ قرمز، محرک و التهاب آورند. آرامش بخش بودن آبی باعث می‌شود از این رنگ در موارد خاصی مثل رنگ‌آمیزی اتاق خواب یا اتاق کودک استفاده شود. در مقابل، اگر در فضایی قرار گیرید که مقدار زیادی رنگ قرمز در آن به کار رفته است، به تدریج عصبی و هیجان‌زده می‌شوید.

کاربرد رنگ‌ در تبلیغات

رنگ‌ها می‌توانند بر رفتار ما تاثیر بگذارند و ما را مایل به خرید کالایی سازند یا از خرید آن باز دارند. جالب است بدانید که اولین قضاوت و سنجش ما در مورد یک کالا، بر اساس رنگ آن صورت می‌گیرد. تمام کسب‌وکارهای موفق با این موضوع آشنا هستند و حداکثر بهره را از آن می‌برند.

کسب‌وکارهای موفق به هیچ وجه تصادفی از رنگ‌ها استفاده نمی‌کنند بلکه بازار هدف، نوع محصول، جنسیت و سن مصرف‌کنندگان و… را در نظر می‌گیرند تا رنگ‌هایی را با حداکثر تاثیرگذاری انتخاب کنند.

برای مثال از آنجا که رنگ سبز یادآور حس سلامتی و رشد است اغلب کسب‌وکارهایی که محصولات ارگانیک تولید می‎‌‌کنند برای طراحی جعبه و بسته‌بندی کالای خود، این رنگ را به کار می‌برند.

رنگ سبز در بسته بندی محصول

محصولات بهداشتی و آرایشی ارگانیک

کاربرد رنگ سبز در بسته بندی

محصولات غذایی ارگانیک

رنگ سبز حتی در لوگوی چنین برندهایی نیز به کار می‌رود.

لوگوی محصولات ارگانیک هیمالیا

لوگوی محصولات ارگانیک هیمالیا

لوگوی محصولات ارگانیک وینا

لوگوی محصولات ارگانیک وینا

رنگ قرمز که یادآور طعم تندی است، در بسته‌بندی موادغذایی که چنین طعمی دارند، به‌کار می‌رود. به این ترتیب مشتریی که قصد خرید چنین کالایی را دارد حتی با دیدن پوشش آن، طعم مورد نظرش را حس می‌کند.

رنگ قرمز در بسته بندی

شیره تند افرا

رنگ قرمز در بسته بندی

سس تند

مشهورترین و بزرگ‌ترین برندهای جهان چنان موثر از رنگ‌ها استفاده می‌کنند که ناخودآگاه برخی از رنگ‌ها ما را به یاد آن برندها می‌اندازد. نمونه‌ای از این برندها را در تصویر زیر می‌توانید مشاهده کنید:

رنگ در برند و برندسازی

استفاده از رنگ در طراحی ‌سایت

امروزه سایت‌ها یکی از دریچه‌های مهم آشنایی مشتریان با کسب‌وکارها و محصولات آنها هستند. این موضوع نشان می‌دهد تا چه حد مهم است که کسب‌وکار به تمام عواملی که به نوعی بر بازدیدکنندگان سایت تاثیر می‌گذارد توجه داشته باشد.

معمولا آنچه در ابتدا توجه بازدیدکنندگان یک سایت را به خود جلب می‌کند طراحی سایت است. اگر بازدیدکننده طراحی سایت را مناسب بیابد به محتوای سایت نیز توجه خواهد نمود. از آنجا که بهره‌گیری از روانشناسی رنگ در طراحی سایت بسیار موثر است، در اینجا به مواردی که کسب‌وکارها بایستی آن را مد نظر داشته باشند اشاره می‌شود:

  • هنگام طراحی سایت ابتدا در نظر بگیرید که قصد دارید چه پیامی را از طریق سایت به مخاطب انتقال دهید. این مسئله به نوع کالا یا خدماتی که عرضه می‌کنید، بستگی دارد.
  • در مرحله بعد بر اساس نوع فعالیتتان رنگ‌های مناسب را انتخاب کنید. برای مثال کلینیک‌های درمانی معمولا بخشی از رنگ سایت خود را به رنگ آبی اختصاص می‌دهند. آبی رنگی است که حس آرامش و صداقت را منتقل می‌کند و این احساسات با نوع فعالیت این مراکز متناسب است.
رنگ در طراحی سایت 1

نمونه‌ای از سایت کلینیک دندانپزشکی

رنگ در طراحی سایت 2

نمونه‌ای از سایت یک کلینیک درمانی

  • توجه داشته باشید که منظور از انتخاب رنگ، استفاده بیش از حد از یک رنگ نیست، بلکه تلفیقی از رنگ‌های مناسب با تاکید بر رنگ مرتبط با نوع فعالیت است. رنگ نارنجی رنگی است که استفاده درست از آن می‌تواند انتقال دهنده حس شادی و حرارت باشد. از این رنگ عموما برای تبلیغ در زمینه مواد غذایی و سرگرمی استفاده می‌شود، اما اگر بیش از اندازه به کار رود، تاثیر بازدارنده ایجاد خواهد نمود، زیرا باعث تحریک و عصبی شدن مخاطب خواهد شد.
  • متن و آیتم‌هایی که در سایت قرار می‌گیرد باید کاملا خوانا و واضح باشد. پس توجه کنید که رنگ پس زمینه باید در تضاد با مطالب سایت باشد.
رنگ در طراحی سایت 3

در این سایت از رنگ‌هایی با تن قرمز برای برانگیختن اشتها استفاده شده است و در عین حال متن و آیتم‌ها در تضاد با رنگ زمینه است

  • رنگ دکمه‌ها را به گونه‌ای انتخاب کنید که توجه مخاطب را جلب کنند. رنگ‌ نارنجی رنگی مناسب برای این موضوع است؛ زیرا هم نگاه بیننده را به سمت خود جلب می‌کند و هم برخلاف رنگ قرمز حس بازدارندگی ندارد.
  • هنگام اجرای هر یک از موارد فوق حتما نمونه‌هایی را با ترکیباتی از رنگ‌های مختلف تهیه کنید و به بررسی آنها بپردازید تا متوجه شوید که کدام یک بهترین اثرگذاری را بر مشتری خواهد داشت.

با نواندیشان رشد کنید و ثروتمند شوید

روزگارتان به‌روز و خرد یارتان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع کنید

اگر می خواهید یک مشاوره رایگان بدون هیچ گونه تعهدی دریافت کنید، فرم زیر را پر کنید، با شما تماس بگیریم.