فرآیندهای لازم برای توسعۀ یک کسب و کار چه هستند؟

فرآیندهای لازم برای توسعۀ یک کسب و کار چه هستند؟
Rate this post
  • برگرفته از کتاب: افسانۀ کارآفرینی، چرا اغلب کسب و کارهای کوچک موفق نمی‌شوند و راه حل چیست؟
  • نوشتۀ: مایکل گربر، 2004

عوامل مؤثر در ایجاد یک کسب و کار چه هستند و ارتباط بین آن‌ها باید چطور باشد تا شما  به هدفتان (کسب سود و موفقیت در بازار هدف) برسید؟

پیشنهاد می‌کنم تا برای افزایش دانشتان، این مقاله را مطالعه کنید.

برای راه‌اندازی و توسعۀ یک کسب و کار، عوامل متعددی وجود دارند که اگر بتوان ارتباطی خوب بینشان برقرار کرد، رشد و پیشرفت کسب و کار را نتیجه می‌دهد. اینجانب بهروز ریاحی، به عنوان مدرس و مشاور کسب و کار نوین، به بیان اصلی‌ترین و مهم‌ترین این عوامل می‌پردازم:

خلاق بودن (Creativity) بر ابداع روش‌های نوآور، جهت تولید محصولات و خدمات مورد نیاز بازار هدف، تأکید می‌کند.

اگر شما همواره به فکر ایجاد الگوهای جدیدی برای تولید و عرضه محصول و خدمات خودتان به مصرف کننده باشید، موفق می‌شوید تا توجه مشتریان را به مزیت‌های جدید و کالاهای نوین شرکت خودتان جلب کنید که هم باعث می‌شود تا مشتریان قبلی خودتان را نگه‌ دارید و بر شهرت کسب و کارتان نیز اضافه کنید.

موشکافی در کمیت‌ها (Quantity Assessment) که بر بررسی و ارزیابی پیوسته گزارش‌ های روندها و عادت‌های جاری در کسب و کار‌ها تأکید دارد و برای این کار (بررسی و ارزیابی پیوسته گزارش‌ها) استفاده از روش‌های نوین تحلیل و بررسی را پیشنهاد می‌دهد.

شما اگر دانش خودتان را در خصوص نحوه استفاده از روش‌های تحلیل، بررسی و ارزیابی آمارها و گزارش‌ها، بالا ببرید و در به روز نگه‌داشتن آن تلاش کنید، قطعاً با مسائلی ناخوشایند (مثل: سرگردانی در اُمور، برهم خوردن نظم در انجامِ فعالیت‌ها و … ) مواجه نخواهید شد.

کل نگری (Holistic Approach) که بر توجه به روند‌ها، عادت‌ها و اُمورِ رایج در کسب و کار (شرکت و یا سازمان) در کنار توجه به جزئیات آن‌ها (روند‌ها، عادت‌ها و اُمورِ رایج) به صورت کلان تأکید دارد.

اصل کل‌نگری، می‌گوید تا شما به عنوان مالک یک کسب و کار، باید توانایی این را داشته باشید که در عین توجه به تمامی جزئیات، کلیات امور و مسائل را نیز ببینید و درک درستی از آن‌ها داشته باشید. برای موفق‌تر شدن در نگرش کلی به کسب و کارتان، بهتر است تا از یک فرد سوم شخص (مشاور باتجربه) در کنار کسب و کارتان کمک بگیرید.

هماهنگ‌سازی (Co-ordination) که به داشتن برنامه‌ای منظم و کارآ، برای بررسی و مدیریت عادات و روندهای انجام کارها، به منظور تولید محصولات کارآتر و ارائه خدماتی متناسب‌تر با نیازهای بازار، تأکید دارد.

شما به عنوان یک صاحب کسب و کار، که تمایل زیادی به رشد و توسعه فعالیت‌های خودش در بازار دارد، به ایجاد الگوهای جدید برای عرضه محصولات جدید و متناسب با نیازهای بازار احتیاج دارید.

اینجانب، به عنوان مشاور کسب و کار و مدرس دوره‌های بلند مدت فروش و بازاریابی، توصیه‌هایی برآمده از تجربیات شخصی خودم، برایتان دارم که اگر آن توصیه‌ها را به کار بگیرید، قطعاً در خلق اُلگویی منحصر به کسب و کار خود و داشتن خلاقیتی بیشتر در محیط کسب و کار خودتان، موفق خواهید شد.

بهتر است تا شما ابتدا با استانداردهای هدفتان آشنا شوید و بعد از اینکه استانداردهای بازار را درک کردید، به تألیف و تعریف استانداردهای مورد نظرتان (قطعاً بر اساس نیازهای آشکار و پنهان بازار باشند) اقدام کنید و توجه داشته باشید که شناخت نیازهای پنهان در بازار، بسیار مهم است.

اگر می‌خواهید درباره نیازهای پنهانِ بازار و چگونگی شناخت آن‌ها بیشتر بدانید، پیشنهاد می‌کنم تا مقالۀ (تشخیص نیازهای پنهان، جهت تولید محصولات خارق‌العاده) را مطالعه کنید.

قبل از شروع هر کاری، اول هدف‌هایتان را بشناسید و آن‌ها را درک کنید، سپس هدف‌هایتان را بر اساس اولویت‌هایتان مکتوب کنید و برای پیش بردن آن‌ها، ماموریت‌های سازمانی مرتبط با هدف‌هایتان را طراحی کنید.

اینکه فعالیت‌های جزئی و کلی شما (صاحب یک کسب و کار) چه باشند، بستگی به سیاست‌هایی دارد که برای انجام مأموریت‌های سازمانی خودتان پیش می‌گیرید.

بهتر است تا برای تعریف فعالیت‌های جزئی و کلی، ابتدا با کهنه‌کاران در زمینه فعالیت خودتان مشورت کنید و سپس با اعتماد به دانش کسب شدۀ خود، به انتخاب فعالیت‌های جزئی و کلی لازم برای تولید محصولات، ارائه خدمات و نحوۀ انجام فعالیت‌ها (جزئی و کلی) بپردازید.

شما باید برنامه مدیریتی منظمی داشته باشید و آن برنامه را ارزیابی کنید.

یکی از بهترین روش‌های ارزیابی برنامه‌ها و سیاست‌ها، در میان گذاشتن آن با کارمندان کسب و کارتان است؛ زیرا نه تنها باعث می‌شود تا نقاط قوت و ضعف آن برنامه به خوبی مشخص ‌شود، بلکه می‌توانید با استفاده از روش طوفان ذهنی، به برنامه‌ای کاراتر دست یابید که همه جوانب احتیاط را بر اساس تمامی ظرفیت‌های موجود در کسب و کارتان را در نظر بگیرید.

آموزش دیدن مستمر خودتان و کارمندان زیرمجموعه‌تان، لازمه خیلی مهمی برای رشد و توسعۀ کسب و کارتان است. آموزش دیدن مستمر، همان راز ماندگاری‌ِ‌تان به عنوان یک شرکت و یا سازمان مطرح در بازار هدفتان می‌باشد.

سعی کنید تا بر شناخت نیازهای گوشۀ بازار ( Niche Market ) متمرکز شوید، زیرا بر رشد و توسعۀ کسب و کارتان قطعاً تأثیر زیادی می‌گذارد.

آگاهی داشتن از تیپ شخصیتی بازار هدف، کارکنان و ذی‌نفعان کسب و کارتان، نقشی مهم در زمینه‌های مختلفی ایفا می‌کند.

یافتن تیپ شخصیتی غالب یا اکثریت جامعه هدف  مشتریان و کارمندانِ زیرمجموعه کسب و کار خودتان، بر اساس سیستم‌های تیپ‌شناسی می‌باشد که در مؤسسه نواندیشان ثروت آفرین، آخرین و پیشرفته‌ترین این روش‌ها یعنی MBTI تجاری توسط استاد بهروز ریاحی آموزش داده می‌شود.

با نواندیشان رشد کنید و ثروتمند شوید

روزگارتان به‌روز و خرد یارتان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع کنید

اگر می خواهید یک مشاوره رایگان بدون هیچ گونه تعهدی دریافت کنید، فرم زیر را پر کنید، با شما تماس بگیریم.