مراحل عملیاتی راه اندازی کسب و کار

مراحل عملیاتی راه اندازی کسب و کار

مراحل عملیاتی راه اندازی کسب و کار

آیا از تیپ شخصیتی کسب وکار خود آگاه هستید؟ راهبرد و چشم انداز شما برای آینده چیست؟ کسب و کار شما چیست؟ محدوده جغرافیایی و جامعه هدف بازار شما چیست؟ سرمایه شما چقدر است؟ محصول شما چیست و چگونه ارائه می‌شود؟ ایده‌های شما برای جذب مشتریان جدید و وفادارسازی مشتریان قدیم چیست؟ رقبای شما در ارائه محصول و محصولات مشابه چه کسانی هستند و چه راه‌هایی را رفته‌اند؟ هدف‌های بازاریابی شما چیست؟

به یاد داشته باشید:

هيچ فرمول استانداردي براي تهيه يك برنامه راه اندازی کسب و کار وجود ندارد . هيچ ميزان استانداردي براي مدیریت زمان در راه اندازی کسب و کار، هيچ فهرست مطالب استانداردي، حتي هيچ روش ايده‌آلي براي مرتب كردن محتواي برنامه راه اندازی کسب و کار وجود ندارد.

با اين وجود هر فرد با تجربه‌اي با شناختي كه از مخاطبان خود دارد مي‌تواند يك برنامه موثر تدوين نمايد.

تعريف کسب و کار

نويسندگان مختلف، تعاريف متفاوتي از کسب و کار دارند. در واژه نامه‌ي آکسفورد کسب و کار به معني خريد و فروش و تجارت آمده است. در واژه نامه‌ي longman کسب و کار به فعاليت پولساز و تجارتي که از آن پول حاصل شود، گفته مي‌شود.

به زبان ساده، کسب و کار عبارت است از حالتي از مشغوليت و به طور عام، شامل فعاليت‌هايي است که توليد و خريد کالاها و خدمات را با هدف فروش آنها به منظور کسب سود، در بر مي‌گيرد.

  • بر طبق نظر (ارويک و هانت) کسب و کار، کاري است که در آن خدمات يا کارهايي که ديگر افراد جامعه به آن نياز دارند و مايل به خريد آن هستند و توان پرداخت بهاي آن را دارند، توليد، توزيع و عرضه مي‌شود. کسب و کار عبارت است از هر نوع کسب
  • (پترسن و پلومن) بر اين باورند که هر تبادلي که در آن خريد و فروش صورت گيرد، کسب و کار نيست، بلکه کسب و کار، هر نوع تبادل تکراري و تجديد شونده خريد و فروش است.
  • پروفسور (اون) ، کسب و کار را يک نوع کاسبي مي‌داند که طي آن کالاها يا خدمات براي فروش در بازار توليد و توزيع مي‌شوند.

بنابراين با توجه به تعاريف ياد شده مي‌توان دريافت که کسب و کار با خريد و فروش کالاها، توليد کالاها يا عرضه خدمات به منظور به دست آوردن سود سر و کار دارد.

ويژگي‌هاي کسب و کار

با توجه به تعاريف کسب و کار، ويژگي‌هاي کسب و کار عبارتند از:

      • فروش يا انتقال کالاها و خدمات براي کسب ارزش
      • معامله‌ي کالاها و خدمات
      • تکرار معاملات
      • انگيزه‌ي سود (مهم‌ترين و قدرتمندترين محرک اداره‌ي امور کسب و کار)
      • فعاليت توأم با ريسک؛ کسب و کار، هميشه بر آينده متمرکز است و عدم اطمينان، ويژگي آينده است. از اين رو، همواره کسب و کار توأم با ريسک است.

تدوین برنامه راه اندازی کسب و کار جدید

      • خلاصه اطلاعات مدیریتی و اجرایی شرکت
      • شرح محصول یا خدمات قابل ارائه
      • تحلیل بازار و مشخص کردن سهم بازار محصول یا خدمات
      • مدیریت مشتری و تحلیل مشتریان
      • تحلیل رقبا در راه اندازی کسب و کار
      • اهداف بازاریابی و جامعه هدف
      • روش‌های بازاریابی و مدیریت بازاریابی
      • تکنیک‌های افزایش فروش
      • برآورد و تحلیل مالی

در مقاله بعد می خوانید:

ایده‌های کسب و کار موفق در بازار ایران، مزایای داشتن ایده برای کسب و کار، منشأ ایده برای کسب و کار، برخی ایده‌های کسب و کار موفق در بازار ایران

با ما همراه باشید
روزگارتان به‌روز

مقالات مشابه راه اندازی کسب و کار

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دوست دارید به گفتگو ملحق بشید ؟
در صورت تمایل همکاری کنید !

پاسخ دهید