مراحل عملیاتی راه اندازی کسب و کار

مراحل عملیاتی راه اندازی کسب و کار

مراحل عملیاتی راه اندازی کسب و کار

مقدمه: آیا از تیپ شخصیتی کسب وکار خود اگاه هستید؟ راهبرد و چشم انداز شما برای آینده چیست؟کسب و کار شما چیست ؟ محدوده جغرافیایی و جامعه هدف بازار شما چیست؟ سرمایه شما چقدر است؟محصول شما چیست و چگونه ارائه میشود؟ ایده های شما برای جذب مشتریان جدید و وفادار سازی مشتریان قدیم چیست؟ رقبای شما در ارائه محصول و محصولات مشابه چه کسانی هستند و چه راههای را رفته اند؟ هدفهای بازاریابی شما چیست؟

به یاد داشته باشید.

هيچ فرمول استانداردي براي تهيه يك برنامه راه اندازی کسب و کار وجود ندارد . هيچ ميزان استانداردي براي مدیریت زمان در راه اندازی کسب و کار ، هيچ فهرست مطالب استانداردي، حتي هيچ روش ايده آلي براي مرتب كردن محتواي برنامه راه اندازی کسب و کار وجود ندارد.

با اين وجود هر فرد با تجربه اي با شناختي كه از مخاطبان خود دارد مي تواند يك برنامه موثر تدوين نمايد .

تعريف کسب و کار

نويسندگان مختلف، تعاريف متفاوتي از کسب و کار دارند. در واژه نامه‌ي آکسفورد کسب و کار به معني خريد و فروش و تجارت آمده است. در واژه نامه‌ي لانگ من کسب و کار به فعاليت پول در آوردن و تجارتي که از آن پول حاصل شود، گفته مي‌شود.

به زبان ساده، کسب و کار عبارت است از حالتي از مشغوليت و به طور عام، شامل فعاليت‌هايي است که توليد و خريد کالاها و خدمات با هدف فروش آنها را به منظور کسب سود، در بر مي‌گيرد.

      • بر طبق نظر (ارويک و هانت) و کاري که در آن خدمات يا کارهايي که ديگر افراد جامعه به آن نياز دارند و مايل به خريد آن هستند و توان پرداخت بهاي آن را دارند، توليد، توزيع و عرضه مي شود. ،کسب و کار عبارت است از هر نوع کسب
      • (پترسن و پلومن) بر اين باورند که هر تبادلي که در آن خريد و فروش صورت گيرد، کسب و کار نيست، بلکه کسب و کار، هر نوع تبادل تکراري و تجديد شونده ي خريد و فروش است.
      • پروفسور (اون) ، کسب و کار را يک نوع کاسبي مي داند که طي آن کالاها يا خدمات براي فروش در بازار توليد و توزيع مي شوند.

بنابراين با توجه به تعاريف ياد شده مي توان دريافت که کسب و کار با خريد و فروش کالاها، توليد کالاها يا عرضه ي خدمات به منظور به دست آوردن سود سر و کار دارد.

ويژگيهاي کسب و کار

با توجه به تعاريف کسب و کار، ويژگي‌هاي کسب و کار، عبارتند از:

  • فروش يا انتقال کالاها و خدمات براي کسب ارزش
  • معامله‌ي کالاها و خدمات
  • تکرار معاملات
  • انگيزه‌ي سود (مهم‌ترين و قدرتمندترين محرک اداره‌ي امور کسب و کار)
  • فعاليت توأم با ريسک. کسب و کار، هميشه بر آينده متمرکز است و عدم اطمينان، ويژگي آينده است. از اين رو، همواره کسب و کار، توأم با ريسک است.

تدوین برنامه راه اندازی کسب و کار جدید

  • خلاصه اطلاعات مدیریتی و اجرایی شرکت
  • شرح محصول یا خدمات قابل ارائه
  • تحلیل بازار و مشخص کردن سهم بازار محصول یا خدمات
  • مدیریت مشتری و تحلیل مشتریان
  • تحلیل رقبا در راه اندازی کسب و کار
  • اهداف بازاریابی و جامعه هدف
  • روش های بازاریابی و مدیریت بازاریابی
  • تکنیک های افزایش فروش
  • برآورد و تحلیل مالی

در مقاله بعد می خوانید:

عوامل موثر موفقیت در کسب و کار ، چه عواملی  سبب می شود تا بعضی از کسب و کارها موفق شوند و برخی دیگر شکست بخورند؟ چرا برخی از مردم در فرهنگ ها و یا مناطق خاص عملکرد بهتری نسبت به افراد دیگر دارند؟ در این مقاله نگاهی به عوامل اصلی تاثیرگذار در کسب و کار می اندازیم. با ما همراه باشید.

مقالات مشابه راه اندازی کسب و کار

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دوست دارید به گفتگو ملحق بشید ؟
در صورت تمایل همکاری کنید !

پاسخ دهید