تحلیل رقبای کسب و کار

تحلیل رقبای کسب و کار

آیا به صورت دقیق و بررسی شده می‌‌دانید رقبای کسب و کار شما چه کسانی هستند؟

در مشاوره‌‌های زیادی با مدیران و صاحبین کسب و کارها متوجه شدم که بررسی و اطلاعاتی که عمده افراد از رقبای خود دارند صحیح نیست این اطلاعات بیشتر برگرفته از بازخوردها و ارتباطات کاری در بازار کار است. در این مقاله کوتاه من بهروزر ریاحی مشاور و مدرس دوره‌‌های کسب و کار پیشرفته (دانش آموخته DBA دکترای مدیریت حرفه‌‌ای کسب وکار) قصد دارم یک تحلیل کوتاه از روش بررسی و تحلیل رقبا در کسب و کار، حضور شما گرامیان تقدیم کنم، تا امکان جهت‌‌گیری و ایجاد استراتژی‌‌های بهتری در بازاریابی و کسب و کار خود داشته باشید.

رقبا می‌توانند شرکت‌هایی در درون یک صنعت باشند، همانند شرکت‌های تولیدکننده خودرو؛ که همگی تولید کنندگان خودرو با هم رقیب خواهند بود و یا درون صنایع رقیب باشند و محصولات یا خدماتی تولید کنند که در طبقه‌بندی صنعتی دیگر قرار می‌گیرند، و به ظاهر رقیب صنعت و محصول ما نباشند اما نیاز مشابهی از مشتری در صنعتی دیگر برآورده می‌سازند. به عنوان مثال اگر بتوان مسأله (نیاز به کالا یا خدمات ما) را با پیدا کردن یک جایگزین ارزان قیمت‌‌تر برای خرید حل کرد، آن جایگزین ارزان قیمت‌‌تر، رقیب می‌‌باشد. مثلاً یک موتورسیکلت، می‌‌تواند نیاز به جابه‌جایی ارزان‌‌تر را برطرف نماید، و یا حتی استفاده از سیستم حمل‌ و نقل عمومی. آن‌گاه همه این راه‌حل‌های موجود، رقیب (ماشین سواری و شرکت خودروساز) محسوب خواهند شد.

شما در کسب و کار  خود باید بدانید رقبای اصلی و احتمالی کسب و کارتان چه کسانی هستند، چرا که آن‌ها بیانگر تهدیدی برای فعالیت شما می‌باشند. درک و شناخت رقبا می‌تواند خطر شکست کسب و کار را کاهش دهد. بنابراین قصد دارم امروز سؤالاتی را مطرح کنم که با پاسخ به آن‌ها می‌توانید تحلیل درستی از رقبای کسب و کار خود داشته باشید. و براساس این تحلیل استراتژی‌‌های بازاریابی خود و رفتار خرید مصرف کنندگان را بهتر مشخص نمایید.

تشخیص رقبا

برای اینکه بتوانید رقبای خود را درست تشخیص دهید لطفا به سؤالات زیر پاسخ دهید.

رقبای شما چه کسانی هستند؟

کدام‌‌یک از رقبایتان همان مسئله‌ای (نیاز مشتری) را برای مشتری حل می‌نمایند که شما قصد برآوردن آن را دارید؟ بدون هیچ تفاوتی، و اگر محصولات و خدمات شما تفاوتی دارد لطفاً آن‌‌ها را دقیقاً مشخص نمایید و بنویسید.

لیستی از نقاط قوت و نقاط ضعف رقبای خود بنویسید؛ اگر اطلاعاتی ندارید شروع به تحقیق در مورد آن‌‌ها نمایید تا نقاط ضعف و قوت آنها را پیدا کنید.

هر کدام از رقبایتان چه سهمی از بازار را به خود اختصاص داده‌اند؟ (دقیقاً  مشخص نمایید)

استراتژی‌های بازاریابی رقبا چیست؟

عوامل کلیدی موفقیت‌شان چه می‌باشد؟

تمام پاسخ‌ها را در این بخش از طرح کسب و کارتان مستند نمایید. واگر خودتان توان تحلیل و بررسی دقیق ندارید حتماً با این اطلاعات به یک مشاور با تجربه مراجعه کنید تا بر اساس این اطلاعات رقبای شما را تحلیل نماید و بر اساس این تحلیل‌‌ها یک استراتژی کاربردی برای بازاریابی و فروش شما پیشنهاد کند.

تمایز کسب و کار شما با رقبا

چه چیز محصولات و خدمات شما را از محصولات و خدمات رقبا متمایز می‌سازد؟

برای پاسخ به این سؤال، تعیین کنید که محصولاتتان ( از حیث جدید، مفید و منحصر به‌فرد بودن) تا چه حد پاسخگوی نیاز مشتری است. به عنوان مثال، اگر شما قصد فروش محصولی را به مشتری داشته باشید، باید به این سوال پاسخ دهید که آیا استفاده از محصول شما به نسبت استفاده از محصولات رقبا در بازار، بهتر است یا خیر؟

اگر بهتر است چه منافع مستقیمی بیشتر از محصولات رقبا برای مشتری می‌‌سازد. رفتار خرید مصرف کنندگان در حال حاضر بر اساس سود مستقیم استفاده از کالا یا محصولات یا “فایده نهایی” تغییر می‌‌کند.

یا فرض نمایید قصد انجام خدماتی را برای شرکت‌های بزرگ دارید؛ در این صورت، آیا خدمات شما برای آن‌ها، موجب می‌شود که آن‌ها پول بیش‌تری پس‌انداز نموده یا کارایی بیش‌تری نسبت به خدمات رقبا به‌دست آورند؟

تخمین تهدیدهای رقابت

رقبا تا چه میزان برای کسب و کارتان تهدید محسوب می‌شوند؟

آیا از نام تجاری بسیار قوی برخوردارند؟

آیا از ورود یک رقیب جدید در بازار ممانعت به عمل می‌آورند؟

آیا از تفاوت ویژگی‌های خاص (مزیت های رقابتی) شما مطلع‌اند و آن‌ها را برای خدمات و محصولات‌شان مناسب تشخیص می‌دهند؟

تجزیه‌ و تحلیل رقبای شرکت، ارتباطات محرمانه و فضای رقابتی را شناسایی می‌کند و بر مزیت‌های رقابتی شرکت، از قبیل راحتی، انعطاف و متحدین استراتژیک تأکید دارد.

اگر تمایل دارید در دنیای پر رقابت امروز در صحنه کسب و کار باقی بمانید و  رقبا شما را از بین نبرند و درگیر اقیانوس قرمز یا خونی در بازار نشوید، مطالب فوق را برسی و تهیه نمایید و با همکاری مشاوران برجسته استراتژی‌‌های خود را بهبود دهید. در این راستا نواندیشی و نگاه متفاوت به کسب وکار و بازار کار به شما کمک‌‌رسان خواهد بود.

نواندیشان ثروتمند می‌‌شوند

در مقاله بعد می خوانید:

مشتری کیست؟ نیاز ها و خواسته‌‌های مشتری چیست؟ انواع مشتری و رفتار خرید مشتری چگونه است؟ و نحوه ارتباط با مشتری باید چگونه باشد تا کسب و کار بهتری داشته باشیم؟

با ما همراه باشید
روزگارتان به‌‌روز

اگر می‌خواهید از آخرین و محبوب‌ترین مقالات ما در ایمیل خود مطلع شوید، همین الان ایمیل خود را در کادر زیر وارد کنید:

محبوب ترین محصولات

No products found which match your selection.

مقالات مشابه راه اندازی کسب و کار

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دوست دارید به گفتگو ملحق بشید ؟
در صورت تمایل همکاری کنید !

پاسخ دهید