انواع بازاریابی ، مفاهیم بازاریابی و فروش

انواع بازاریابی ، مفاهیم بازاریابی و فروش

انواع بازاریابی ، مفاهیم بازاریابی و فروش

در این مطلب قصد داریم انواع بازاریابی را تعریف کرده و شما را با مفاهیم و اصطلاحات مهم علم بازاریابی آشنا کنیم:

بازاریابی درخواست به اقدام (Call to Action Marketing)

این بازاریابی بخشی از بازاریابی درون سیستمی است که در این نوع بازاریابی با مطرح کردن یک پیشنهاد رد نشدنی و وسوسه انگیز بر مبنای یک یا چند فایده نهایی با استفاده از ابزار مزیت رقابتی مشتری را در مسیر انتخاب و خرید قرار میدهند در شریط امروز بیشتر داخل وب‌سایت ها از طریق بنر، متن یا یک تصویر اتفاق می‌افتد، این ابزارها، تلاش می‌نمایند فرد را به کلیک بر روی خود ترغیب نموده و مخاطب را وارد دالان ارتباط با سایت گرداند که نهایتاً به یک فروشگاه آنلاین ختم شده و آن را به فروش تبدیل خواهد نمود.

بازاریابی ائتلافی (Alliance Marketing)

به این صورت که چند شرکت با یکدیگر بر سر منابع مشترک ائتلاف می‌نمایند تا یک محصول یا خدمت را ترویج نموده و به فروش برسانند. در این حالت، نه تنها سود بیشتری برای سهام‌داران خویش ایجاد می‌نمایند، بلکه سهم بازار خویش را نیز افزایش می‌دهند و تاثیری بیشتری بر بازار خواهند گذاشت.

بازاریابی گاز انبری (Ambush Marketing)

شناسایی و حضور در محل کمپین برندینگ یک شرکت، برای انجام تبلیغات در خصوص یک برند دیگر، بدون پرداخت هیچ مبلغی به عنوان اسپانسر به شرکت برگزارکننده آن کمپین را بازاریابی گازانبری می‌گویند. این امر موجب کاهش ارزش سرمایه‌گذاری بر آن کمپین از نقطه نظر اسپانسرها می‌گردد.

بازاریابی محدود (Close Range Marketing)

این نوع بازاریابی را بازاریابی از نوع نزدیک (Proximity Marketing) نیز می‌گویند، که از تکنولوژی‌هایی نظیر Wi-Fi یا Bluetooth در جهت ترویج محصولات و خدمات در نزدیکی محل حضور مشتریان بهره می‌گیرد.

بازاریابی ابری (Cloud Marketing)

این گونه بازاریابی مربوط به بازاریابی در فضای وب است، جایی که تمام منابع و امکانات بازاریابی تحت شبکه آنلاین جابجا می‌گردد و مخاطبین در فرایند این نوع بازاریابی قادر به توسعه، اصلاح، استفاده و یا به اشتراک‌گذاری آن هستند.

بازاریابی مشارکتی (Affinity Marketing)

بازاریابی مشارکتی Partnership Marketing نیز خوانده می‌شود. این تکنیک سبب ایجاد یک رابطه‌ی عمیق بین برندهای مکمل می‌گردد. از سوی دیگر این استراتژی مشارکتی دارای منافعی برای هر دو برند (شرکت) خواهد بود. هنگامی که یکی از شرکت‌ها در جهت کسب درآمد برای خود موجب خلق ارزش برای یک مشتری می‌شود، دیگر درحال ایجاد ارتباط با مشتریان جدید است.

بازاریابی گروه اجتماعی (Community Marketing)

این تکنیک بازاریابی در خصوص برآوردن نیازها و احتیاجات مشتریان حاضر در یک گروه اجتماعی در یک منطقه‌ی جغرافیایی خاص است، و با جذب مصرف کنندگان جدید از خارج آن گروه نیز مخالف است.

بازاریابی محتوا (Content Marketing)

در این مورد، محتوا تولید و در کانال‌ها و بسترهای متفاوتی منتشر می‌گردد. این محتوا برای انتقال اطلاعاتی در مورد خدمات و محصولات مشخص به مشتریان بالقوه و تأثیرگذاری بر آنان ارائه می‌شود، بدون اینکه به هیاهوی سنتی فروش و فروشندگی متوسل شود.

بازاریابی مفهومی (Context Marketing)

در بازاریابی مفهومی تمرکز بر مشخصات محصول و خدمات نیست، بلکه تمرکز بر ایجاد رابطه و معرفی و تبیین یک سبک زندگی است. بازاریابی مفهومی به معنای انتقال محتوا به افراد مناسب، از کانال مناسب و در زمان مناسب است.

بازاریابی با نمونه رایگان (Free Sample Marketing)

این نوع بازاریابی شبیه به بازاریابی شبه رایگان نیست، زیرا صرف‌نظر از آنکه بر ارائه محصول رایگان تکیه دارد، اما این ارائه رایگان در جهت آشنایی مشتری با محصول است. شرکت امیدوار است تا با تأثیر مناسب بر مشتری، او را برای خرید در آینده ترغیب نماید.

بازاریابی پایگاه داده (Database Marketing)

این بازاریابی با به کارگیری اطلاعات موجود در پایگاه داده مرتبط با مشتریان موجود و یا مشتریان بالقوه در جهت سفارشی نمودن استراتژی ارتباط با مشتری و با به کارگیری آن استراتژی در هرگونه کانال ارتباطی در جهت ترویج محصول یا خدمت اتفاق می‌افتد.

بازاریابی دیجیتال (Digital Marketing)

این نوع بازاریابی با به کارگیری تجهیزات دیجیتال مثل تلفن همراه هوشمند، رایانه، تبلت و بیلبوردهای دیجیتال به مطلع نمودن مشتریان و شرکای تجاری در مورد کالا و خدمات مورد نظر می‌پردازد. بازاریابی اینترنتی، عنصر کلیدی در بازاریابی دیجیتال است.

بازاریابی مستقیم (Direct Marketing)

این اصطلاح اشاره به تکنیکی دارد که سازمان از طریق آن به صورت مستقیم با مشتری خویش ارتباط برقرار می‌کند، نظیر: نامه، ایمیل، اس.ام.اس، پوستر و سایر ابزارهای ترویجی.

بازاریابی متنوع (Diversity Marketing)

هدف از این نوع استراتژی، جلب نظر فرهنگ‌های گوناگون است. این فرهنگ‌ها دارای اعتقادات، باورها، انتظارات، سلایق و نیازهایی هستند که باید با در نظر گرفتن آن‌ها، یک برنامه بازاریابی اختصاصی تدوین کرد که برای این دسته از مشتریان هدف جذاب باشد.

بازاریابی رسانه متقاطع (Cross-media Marketing)

به استفاده از کانال‌های چندگانه نظیر ایمیل، نامه، صفحات وب و نظیر آن در جهت ارائه اطلاعات در خصوص محصولات و خدمات به مشتری در جریان ترویج متقابلCross-promotion می‌گویند.

بازاریابی بشارتی (Evangelism Marketing)

این نوع بازاریابی، شبیه به بازاریابی دهان به دهان است. برای به کارگیری بازاریابی بشارتی، شرکت می‌بایست میزان مشتریان حامی برند خویش را افزایش دهد. این بدین معناست که این مشتریان ویژگی‌های محصول یا خدمات را ترویج می‌دهند و سود شرکت را افزایش خواهند داد.

بازاریابی بدون عوض؛ شبه رایگان (Freebie Marketing)

در این حالت، محصول را باقیمت بسیار ناچیز فروخته و یا کاملاً رایگان به مشتری ارائه می‌نمایند. هدف، فروش سایر تجهیزات تکمیل کننده این نوع محصولات یا خدمات در مراحل بعدی به همان مشتری است.

در بالا سعی شد با عنوان نمودن و توضیحی بسیار خلاصه از انواع بازاریابی و مفاهیم بازاریابی و فروش شما صاحبین کسب وکار و مدیران گرامی را با سرفصل های علم مارکتینگ آشنا نماییم تا در آینده در مقالاتی دیگر به صورت کامل به شرح و توضیح موارد ذکر شده بپردازیم.

با ما همراه باشید تا مدیریت و روش های فروش و بازاریابی نوین را بیاموزید

روزگارتان به روز

نواندیشان ثروتمند می شوند

در مقاله بعد می خوانید:

روش‌های جدید بازاریابی، بازاریابی عصبی، بازاریابی تلفنی، بازاریابی شبکه‌ای، بازاریابی حسی، بازاریابی صنعتی، بازاریابی پارتیزانی و …

با ما همراه باشید
روزگارتان به‌روز

اگر می‌خواهید از آخرین و محبوب‌ترین مقالات ما در ایمیل خود مطلع شوید، همین الان ایمیل خود را در کادر زیر وارد کنید:

محبوب ترین محصولات

No products found which match your selection.

مقالات مشابه راه اندازی کسب و کار

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دوست دارید به گفتگو ملحق بشید ؟
در صورت تمایل همکاری کنید !

پاسخ دهید